خواب کم و زیاد، هر دو، با سندرم متابولیک مرتبط هستند.

خواب کم و زیاد، هر دو، با سندرم متابولیک مرتبط هستند.

همه ما می‌دانیم که خواب کم بر روی سلامتی اثر دارد. اما خواب بیش از حد چه تاثیری بر روی بدن دارد؟ در این راستا محققان کره‌ای نشان دادند که خواب کم و زیاد، هر دو، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می‌دهند. این سندرم به مجموعه‌ای از شرایط شامل اختلال در تحمل گلوکز (قند خون)، پرفشاری خون، اختلال در چربی‌های خون و چاقی شکمی اطلاق می‌شود. در این مطالعه اطلاعات حدود ۱۳۳ هزار مرد و زن ۴۰ تا ۶۹ ساله جمع‌آوری شد. نمونه پلاسما، سرم، سلول‌های خونی، ادرار و DNA از افراد گرفته شد.
نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان داد که ۲۹ درصد مردان و ۲۴/۵ درصد زنان به سندرم متابولیک مبتلا بودند. اگر میزان خواب کمتر از ۶ ساعت و یا بیشتر از ۱۰ ساعت در روز بود خطر ابتلا به سندرم متابولیک افزایش می‌یافت. در زنانی که میزان خوابشان کمتر از ۶ ساعت در روز بود احتمال افزایش اندازه دور کمر که نشان دهنده چاقی شکمی است، بیشتر بود. در مردانی که این میزان کمتر از ۶ ساعت بود هم احتمال افزایش دور کمر و هم خطر ابتلا به سندرم متابولیک بالاتر بود. همچنین در مردانی که بیش از ۱۰ ساعت در روز می‌خوابیدند خطر بروز تری‌گلیسرید بالا و همچنین سندرم متابولیک بیشتر بود. اما در زنان این امر نه تنها با سندرم متابولیک و افزایش تری‌گلیسرید خون مرتبط بود، بلکه منجر به افزایش قند خون، کاهش کلسترول خوب (HDL) و افزایش دور کمر می‌شد.
به اعتقاد محققان مدت زمان خواب بر روی تولید هورمون‌های کلیدی موثر در تنظیم اشتها و همچنین تولید و مصرف انرژی در بدن اثر می‌گذارد.
نکته عملی: اگر کمتر از ۶ ساعت و یا بیشتر از ۱۰ ساعت در روز بخوابید، خطر ابتلا به سندرم متابولیک در شما افزایش می‌یابد.
منبع:

Claire E. Kim et al. BMC Public Health 2018.

Loading