خطرات اضافه وزن در دوران یائسگی

به تازگی مطالعه‌ای توسط محققان در مورد خطرات و چالش‌های افزایش وزن در زنان میانسال انجام شده که منجر به ایجاد توصیه‌هایی نسبت به این جمعیت از افراد شده‌است.
متوسط افزایش وزن زنان در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی حدود ۵/۱ پوند (حدود ۷۰۰ گرم) در سال است. در این گروه از زنان بیشتر وزن افزوده شده در قسمت میانی بدن تجمع می‌یابد. این نوع چاقی با افزایش خطر بیماری قلبی – عروقی مرتبط است که اولین علت مرگ در زنان پس از دوران یائسگی محسوب می‌شود. علاوه بر بیماری‌های قلبی – عروقی، تجمع چربی در نواحی مرکزی بدن خطر افزایش غیرطبیعی قند خون و چربی خون و پرفشاری خون را افزایش می‌دهد.
این گروه از زنان با چالش‌های متعددی برای حفظ وزن در محدوده سالم مواجه هستند. تغییر خلق و خو، اختلالات خواب، گرگرفتگی و بسیاری تغییرات دیگر که به علت یائسگی رخ می‌دهند می‌توانند سبب اختلال در سبک زندگی سالم افراد شوند.
محققان توصیه می‌کنند که کارکنان بهداشتی این جمعیت از زنان را از نظر ابتلا به اضافه وزن بررسی کرده و از طریق مداخلات رفتاری شامل حمایت‌های روانشناختی، فعالیت بدنی منظم و تغییر در عادات غذایی به حفظ وزن سالم در آن‌ها کمک نمایند.
برای زنانی که در اوایل دوران یائسگی به سر می‌برند هورمون درمانی می‌تواند به کنترل علائم یائسگی کمک کند. کاهش علائم یائسگی به فرد کمک می‌کند که بر روی تغییرات سبک زندگی سالم تمرکز کند.
در زنان یائسه چاقی نه تنها با بروز خطرات معمول و شناخته شده همراه است بلکه گرگرفتگی و اختلال عملکرد جنسی را تشدید کرده و خطر سرطان را می افزاید.
نکته عملی: تاکید بر سبک زندگی سالم در زنان یائسه از بروز اضافه وزن و پیامدهای منفی ناشی از آن پیشگیری می‌کند.
منبع:

Ekta Kapoor et al. Mayo Clinic Proceedings 2017; Volume 92: Page 1552-1558

Loading