خطر بیشتر حمله قلبی در زنان مبتلا به نقرس

نقرس بیماری التهاب مفاصل بوده  که در مردان شایعتر است . این بیماری در نتیجه تجمع اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود. اسید اوریک از محصولات جانبی سوخت و ساز پورین ها است که در برنامه غذایی غربی ها و نیز جوامع شهری در کشورهای در حال توسعه به وفور یافت می شود. مطالعات قبلی نشان داده اند که چاقی ، اضافه وزن ، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی ، فشار خون بالا ، عملکرد ناقص کلیه ها و برخی از انواع دارو ها ، تسریع کننده روند این بیماری می باشند.

جالب است بدانید که پیش از این نقرس به عنوان فاکتور بالا برنده خطر سکته های قلبی در مردان شناخته شده بود. مطالعات اخیر به بررسی درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی –عروقی در زنان مبتلا به نقرس پرداخته است . در این مطالعه که اخیرا در مجله (British Medical Journal (BMJ به چاپ رسیده است ۹۵۰۰ بیمار مبتلا به نفرس با بیش از ۴۸۰۰۰ نفر فرد غیر مبتلا در مدت ۷ سال از جهت ابتلا به حمله قلبی مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر آن است که این خطر در بین زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان است . در مردان مبتلا به نقرس احتمال سکته قلبی نسبت به مردان سالم ۱۱ درصد  بیشتر بود، در صورتی که این عدد در بین زنان مبتلا به نقرس ۳۹% – ۴۱ % گزارش شده است .  این موضوع نشاندهنده خطر بالقوه بیشتر وقوع حملات قلبی در زنان مبتلا به بیماری نقرس در مقایسه با مردان است. این طور پیش بینی می شود که افزایش سطح اسید اوریک باعث افزایش التهاب و همچنین چسبندگی بیشتر پلاکتها می شود . که هر دو این عوامل زمینه ساز بیماری عروق کرونری قلب هستند . همچنین انواع دیگر بیماری های آرتریت نیز ، افزایش دهنده ریسک بیماری های قلبی و عروقی می باشند.

نکته عملی: نقرس اگرچه بدلیل افزایش غلظت اسید اوریک خون بیشتر به صورت تورم و درد در مفاصل بروز می نماید، اما این بیماری می تواند با حملات قلبی بویژه در افراد مسن همراه باشد. شیوع بیماری نقرس نیز اگرچه در مردان بالاتر بوده، ولی حملات قلبی با میزان خطر بیشتری در خانمها بروز می نماید. لذا توصیه می شود از عوامل به وجود آورنده و تسریع کننده ی این بیماری همچون مصرف بیش از اندازه غذاهای پروتئینی مانند گوشت قرمز و احشاء داخلی ، اضافه وزن و مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی ، پرهیز کنید .  

منبع : ‌BMJ-British Medical Journal

Loading