تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که در بروکلی ترکیبی به نام سولفورافان وجود دارد که منجر به مهار تخریب مفصل در بیماری استئوآرتریت ( فرم معمول آرتریت ) می شود. مطالعات گذشته نشان داده اند که بروکلی با کاهش ریسک سرطان در ارتباط است ولیکن به تازگی برخی مطالعات اثر بروکلی بر سلامت مفاصل را نیز مطرح می کنند.

در مطالعه ای که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شده است، پژوهشگران به بررسی چگونگی اثر سولورافان بر جلوگیری یا تاخیر در ابتلا به استئوآرتریت پرداخته اند. سولفورافان یک ترکیب فعال زیستی است که در برخی سبزیجات به ویژه بروکلی یافت می شود و خوردن بروکلی منتهی به افزایش سطح بالای سولفورافان در خون می شود. استئوآرتریت یکی از دلایل اصلی ناتوانی مردم در میانسالی می باشد. استئوآرتریت یک بیماری تخریبی مفاصل است که به تدریج غضروف مفاصل را از بین می برد، به ویژه در مفاصل دست، پا، لگن و زانوی افراد مسن. در حال حاضر درمان موثری به جز استفاده از مسکن یا تعویض مفصل وجود ندارد. کشور انگلیس جمعیتی سالمند دارد و تعیین استراتژی های جدید به منظور مقابله با بیماری های مرتبط با سن همچون استئوآرتریت بسیار ضروری است تا هم کیفیت زندگی در افراد مبتلا ارتقا پیدا کند و هم از بار اقتصادی بیماری بر جامعه کاسته شود .

نکته عملی: بار دیگر نقش موثر تغذیه سالم در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف تایید میشود: گنجاندن بروکلی در رژیم غذایی افراد مبتلا به استئوآرتریت در بهبود و یا حتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دردناک مفید خواهد بود.

منبع: Sep. 15, 2010;University of East Anglia 

Loading