تغذیه با شیشه و مشکلات معده در نوزاد

تنگی‌ هیپرتروفیک‌ پیلور(HPS  ) اختلالی‌ در شیرخواران‌ است که‌ در آن‌ عضلات‌ مدور دهانه‌ خروجی‌ معده‌ بزرگ‌ شده‌ و موجب‌ انسداد می‌گردد. این‌ عارضه‌ دریچه‌ پیلور، یعنی مجرایی‌ عضلانی‌ که‌ غذا را از معده‌ به‌ سوی‌ روده‌ کوچک‌ عبور می‌دهد را درگیر می‌سازد. طبق مطالعه جدید پژوهشگران، تغذیه با شیشه سبب افزایش خطر ابتلای نوزاد به این مشکل متداول و جدی معده می گردد که علت استفراغ های پرتابی و شدید نوزاد می باشد.
این مطالعه به منظور بررسی اثرات تغذیه با شیشه بر سلامت دستگاه گوارش نوزادان انجام شد و نتایج آن در ژورنال  JAMA Pediatr در سال ۲۰۱۳  به چاپ رسیده است.
پژوهشگران  با استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده  تولد در ایالت واشنگتون به بررسی تولدهای بین سال های ۲۰۰۳  تا ۲۰۰۹ پرداختند. این مطالعه شامل ۷۱۴  شیرخوار مبتلا به HPS  بود. نحوه تغذیه این شیرخواران ثبت شد.
این پژوهشگران یافتند چنانچه بجای تغذیه نوزاد با شیر مادر، شیرخوار با شیشه تغذیه شود حداقل ۲ برابر شانس ابتلا به تنگی هیپرتروفیک پیلور(HPS) در وی افزایش میابد. این خطر با افزایش سن مادر بیشتر می شود به طوریکه کودکان مادران ۳۵ ساله و بالاتر ۵ تا ۶ برابر خطر بیشتری برای ابتلا به تنگی پیلور دارند.  HPS در نتیجه ضخیم شدن عضله صاف دریچه پیلور، مسیر عبور غذا از معده به روده کوچک رخ میدهد و برای رفع این انسداد جراحی مورد نیاز است.
نتایج نشان داد همزمان با افزایش تغذیه با شیر مادر طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ شیوع HPS نیز کاهش یافته است. در میان نوزادان مبتلا به تنگی پیلور ۵/۱۹ %  با شیشه  و ۹% با شیر مادر تغذیه می شدند.
نکته عملی: نتایج این مطالعه نشان داد تغذیه شیرخواران با شیشه یکی از علل ابتلا به تنگی پیلور میباشد، پژوهشگران پیشنهاد می کنند بهتر است مادران قبل از انتخاب روش تغذیه نوزاد خود این اطلاعات را در نظر داشته باشند.

منبع:

 Jarod McAteer, et al “Role of Bottle Feeding in the Etiology of Hypertrophic Pyloric Stenosis” JAMA Pediatr. 2013.
 

Loading