تغذیه با شیر مادر بهترین گزینه برای رشد و نمو قلب نوزادان نارس

نتایج مطالعه ای توسط دانشگاه آکسفورد نشان می دهد در نوزادان نارس تغذیه با شیر مادر موجب بهبود ساختار و عملکرد قلب در طولانی مدت می شود.
قلب نوزادان نارس اغلب به طور غیرطبیعی رشد می کند. دکتر آدام لواندوفسکی و همکارانش در مرکز تحقیقات بالینی قلب و عروق آکسفورد، به سرپرستی پروفسور پل لیسون، اخیراً نشان داده اند که در بزرگسالی، قلب کسانی که تولد زودرس داشتند حفره های کوچک تر، دیواره ضخیم تر و عملکرد کمتری دارد.
تصور می شود تغییرات قلب در چند ماه اول پس از تولد به وجود می آید. بنابراین محققان ارتباط بین تغذیه کودک در این زمان و اثر آن بر رشد و نمو قلب را بررسی کردند. محققان در این مطالعه داده های بیش از ۹۰۰ نفر را که از زمان تولد پیگیری می شدند، پیرامون اثرات رژیم های تغذیه ای مختلف در نوزادان نارس مورد بررسی قرار داده اند. این افراد را برای دریافت اطلاعات دقیق و بررسی چگونگی تاثیر رژیم های تغذیه ای مختلف بر رشد قلب در دراز مدت به دانشگاه آکسفورد دعوت شدند. ۱۰۲ نفر به آکسفورد مراجعه و در مطالعه شرکت نمودند. بیش از ۱۰۲ نفر با سن مشابه که تولد زودرس نیز نداشتند، انتخاب شدند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد نوزادان نارس عملکرد و حجم قلبی کمتری در مقایسه با نوزادان طبیعی دارند. این نقصان در نوزادانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شدند نسبت به نوزادانی که شیرخشک دریافت می کردند، به طور قابل توجهی کمتر بود. علاوه بر این، در آن هایی که به طور ترکیبی شیر مادر و شیرخشک استفاده می کردند، هرچه دریافت شیر مادر بیشتر بود، ساختار و عملکرد قلبی بهتری در بزرگسالی داشتند.
پس از تجزیه و تحلیل نتایج و تعدیل اثر فاکتورهای مخدوشگر عملکرد و حجم قلب، تغذیه با شیر مادر و میزان آن در رژیم غذایی در مقایسه با شیرخشک به وضوح با حجم و عملکرد بهتر قلب همراه بود.
نکته عملی: به گفته محققان حتی بهترین شیرخشک ها هم فاقد برخی از عوامل رشد، آنزیم ها و آنتی بادی ها هستند که شیر مادر آن ها را برای رشد کودک فراهم می کند. این نتایج نشان می دهد حتی در نوزادانی که به خاطر تولد زودرس دچار مشکل می شوند، تغذیه با شیر مادر ممکن است منجر به بهبود رشد قلبی آن ها گردد.
منبع:

A.J. Lewandowski, et al. "Breast Milk Consumption in Preterm Neonates and Cardiac Shape in Adulthood". Pediatrics. 2016

 

Loading