تاثیرات رژیم غذایی بر افسردگی

مطالعات اخیر نشان دهنده این موضوع هستند که افرادی که دچار افسردگی هستند معمولا رژیم غذایی فقیری دارند و دریافت مواد مغذی آنها کاهش یافته است گرچه هنوز مشخص نیست که چگونه رژیم غذایی و دریافت مواد مغذی در افراد سالم با خطر افسردگی مرتبط است.
مطالعه ای که اخیرا انجام شده است بر این فرضیه که رژیم غذایی سالم اثرات بالقوه ای نه تنها در دفع افسردگی بلکه در پیشگیری از آن دارا می باشد تاکید دارد.
ویژگی های یک برنامه غذایی سالم وجود سبزیجات، میوه ها، توت ها، غلات کامل، مرغ، ماهی و پنیر کم چرب در آن است و افرادی که ازاین رژیم غذایی سالم پیروی می کنندکمتر در معرض خطر علائم افسردگی و بروز آن در طی پیگیری هستند.
شرکت کنندگان در این مطالعه ۲۰۰۰ فرد میانسال یا مسن تر فنلاندی بودند که به مدت ۱۳-۲۰ سال پیگیری شدند و رژیم غذایی آنها بوسیله پرسشنامه بسامد خوراک و ثبت غذاهای دریافتی سنجیده شد.
نتایج بررسی ها نشانگر این موضوع هستند که دریافت بالای فولات(منابع غنی از فولات عبارتند از سبزی،میوه، توت ها، غلات کامل، گوشت قرمزو جگر است) با کاهش خطر افسردگی همراه است. به علاوه مصرف بالای قهوه هم به صورت غیر خطی در ارتباط با کاهش خطر افسردگی است.
پیش از این در مطالعه ای که برشیوه زندگی۱۴۰ زن و مرد فنلاندی تداخل صورت گرفته بود بهبود نمره افسردگی افراد مشاهده شده بود. به علاوه مشاهده گردید که کاهش وزن بدن در ارتباط با کاهش بیشتر علائم افسردگی است.
داده ها نشان می دهند که مصرف هله هوله، شکر و گوشت های فراوری شده احتمالا سبب افزایش علائم افسردگی خواهد شد و استفاده مستمر از یک رژیم ناسالم شامل سوسیس، گوشت های فراوری شده، دسر و تنقلات حاوی قند، نوشیدنی های شیرین، مواد عذایی کارخانه ای، چیپس ها و یا سیب زمینی های پخته شده در ارتباط با افزایش شیوع نشانه های افسردگی است.
برخلاف برخی مشاهدات قبلی دریافتB12 ، غلظت امگا۳، نسبت امگا ۶ به امگا۳ در سرم، نوشیدن چای و دریافت کل کافئین ارتباطی با خطر افسردگی نشان نداد.
نکته عملی: افسردگی یکی از چالش های بهداشت جهانی است که اثرات بی شماری بر بهداشت عمومی، اقتصاد و کیفیت زندگی افراد دارد و امروزه نه تنها درمان افسردگی بلکه پیشگیری از آن رویکرد جدید به شمار می آید که احتمالا رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی صحیح تاثیرات مثبتی بر آن دارد.
منبع:

۲۰۱۳ Ms Anu Ruusunen etal.

 

Loading