تاثیر چاقی قبل از بارداری در رشد نوزاد

شروع بارداری با وزن بالا علاوه بر اینکه شانس بارداری را کاهش می دهد، می تواند عوارض زیادی از جمله دیابت بارداری و فشارخون حاملگی را در این افراد به همراه داشته باشد. وزن زیاد در دوران بارداری می تواند سلامت جنین  را نیز به خطر اندازد. چاقی می تواند صدمات خود را حتی قبل از تولد بر کودکان وارد سازد. بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، نوزادان مادران چاق نسبت به نوزادان مادران طبیعی، در طول سه ماهه اول رشد آهسته تری دارند.
پژوهشگران دانشگاه آیووا طی یک مطالعه به بررسی ارتباط بین نمایه توده بدنی مادر باردار و رشد نوزاد پس از تولد و ترکیب بدن وی پرداختند. نتایج این مطالعه در  ژورنال Pediatrics منتشر شده است.
در این مطالعه کوهورت آینده نگر ۹۷ مادر شرکت داشتند، وزن آنها در دوران بارداری اندازه گیری شد، هم چنین شاخص های آنتروپومتریک و ترکیب بدنی نوزادان ۲ هفته و ۳ ماه بعد از تولد مورد ارزیابی قرار گرفت. قبل از بارداری ۵۹ نفر از آنها دارای وزن نرمال، ۱۸ نفر دارای اضافه وزن و ۲۰ نفر چاق بودند.
نتایج این مطالعه نشان داد در ۲ هفته اول تفاوتی بین شاخص های آنتروپومتری و ترکیب بدن نوزادان وجود ندارد اما از ۲ هفتگی تا سه ماهگی، نوزادان مادران دارای اضافه وزن یا چاق نسبت به نوزادان مادران با وزن طبیعی،  وزن گیری و رشد قدی کمتری داشته و هم چنین توده چربی کمتری کسب می کنند، که کسب توده چربی برای رشد و نمو مناسب مغز جنین حیاتی است.
البته باید در نظر داشت، اگرچه این نوزادان در ابتدا رشد کندتری دارند اما آنها در معرض خطر افزایش وزن سریع در نوجوانی و ابتلا به چاقی یا اضافه وزن قرار دارند.
نکته عملی: یافته های این مطالعه حاکی از آنست که نوزادان مادران چاق به طور طبیعی رشد نمی کنند و زنان باید به اهمیت داشتن وزن سلامت قبل از ورود به سن باروری خود آگاه بوده و برای طی کردن دوران بارداری سالم وزن خود را در محدوده سلامت حفظ کنند.

منبع:

Journal of Pediatrics 2012 Dec;161(6):1028-34

Loading