تاثیر عادات غذایی در ایجاد سنگ کلیه

سنگهای کلیوی کلسیمی رایج ترین نوع سنگ در بین افراد مبتلا به سنگ کلیه است. تاثیر تغذیه بر تشکیل سنگ های کلیوی بر کسی پوشیده نیست. مطالعات متعددی ثابت کرده اند که تغذیه نا مناسب احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. بنابراین جا دارد که رژیم غذایی افراد مبتلا به سنگ های کلیوی کلسیمی، با افراد سالم مقایسه شود و در صورت وجود تفاوت معنی دار، بررسی شود که آیا این تفاوت تاثیر بالینی قابل توجهی  بر تشکیل سنگ های کلیوی کلسیمی دارد یا خیر؟
پژوهشگران کلینیک سنگ  کلیه دانشگاه پارما طی مطالعه ای، ۱۴۳ زن مبتلا به سنگ های کلیوی کلسیمی عودکننده با علت نامشخص(ICN)، با میانگین سنی ۴۳ سال و ۱۷۰ زن سالم با میانگین سنی ۴۲ سال را، تحت بررسی قرار دادند. همه شرکت کنندگان یک پرسشنامه بسامد خوراک ۶۰ روزه پر کردند و یک یادداشت ۳ روزه غذایی برای هر فرد با نرم افزار مشخصی آنالیز شد.
این مطالعه نشان داد که مصرف مواد غذایی ناسالم، درالگوی تغذیه افراد مبتلا به سنگ کلیه کلسیمی عود کننده، نسبت به افراد سالم، بیشتر است. برای مثال افراد مبتلا به طور قابل توجهی سوسیس، همبرگر،گوشت و شیرینی جات بیشتری مصرف می کنند. همچنین آنالیزغذایی  3 روزه نشان داد که دریافت انرژی،کربوهیدرات، لیپیدها و سدیم پنهان در افراد مبتلا به ICN حدود ۱۰% بیشتر از گروه کنترل است. در نهایت، پس از تقسیم بندی جمعیت به سه گروه سنی(۳۰≥،۴۰-۳۱و۴۰<)، مشخص شد که مصرف مواد غذایی مضر در افراد زیر ۳۰ سال بیشتر است. به علاوه در این گروه سنی دریافت میوه و سبزیجات به طور قابل ملاحظه ای کمتر از میزان توصیه شده بود.
نکته عملی: سالهاست که دانشمندان در مورد نقش تغذیه در تشکیل سنگ های کلیوی تحقیق می کنند، اما هنوز توافق همه جانبه ای در مورد اینکه کدام یک از عادات تغذیه ای نادرست نقش اساسی در تشکیل سنگ های کلیوی دارد، وجود ندارد. طبق نتایج مطالعه حاضر، دریافت بیش از حد کالری، کربوهیدرات، پروتئین و نمک، مهم ترین عامل موثر در تشکیل سنگ های کلیوی کلسیمی به خصوص در افراد جوانتر است.بنابراین پیشنهاد می شود افراد مبتلا یا مستعد تشکیل سنگ های کلیوی کلسیمی، الگوی تغذیه ای سالمی را در پیش بگیرند.

منبع:

 J Transl Med. 2012 Mar 28;10:63

Loading