تاثیر خواب دیر وقت بر کیفیت رژیم غذایی

به منظور حفظ سلامتی توصیه می شود که افراد ۶۰-۱۸ ساله حداقل ۷ ساعت در طول شب بخوابند. با این وجود گزارش ها نشان می دهد از هر ۳ آمریکایی یک نفر خواب کافی ندارد. شواهد نشان می دهد در افرادی که خواب کافی ندارند احتمال بروز بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری قلبی، پرفشاری خون، سکته مغزی و مشکلات روحی و روانی بیشتر است.
مطالعات قبلی نشان داده اند افرادی که دیر وقت می خوابند نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر و رژیم غذایی نامناسب تری داشته و احتمال کمتری وجود دارد که ورزش کنند. حداقل یک مطالعه نشان داده است در افرادی که خواب کافی ندارند بیشتر احتمال دارد که گرسنه شده و غذای زیادی مصرف نمایند.
در یک مطالعه جدید که نتایج آن به تازگی منتشر شده محققان عادات ۹۶ فرد سالم با محدوده سنی ۵۰-۱۸ سال را ارزیابی کردند. تمام شرکت کنندگان عادت داشتند ۵/۶ ساعت یا بیشتر بخوابند.
عادات شرکت کنندگان به مدت ۷ روز مورد پیگیری قرار گرفت. با استفاده از یادداشت های غذایی میزان کالری دریافتی افراد و نوع مواد غذایی مصرفی بررسی شد. فعالیت فیزیکی با استفاده از بازوبند  Sense Wearاندازه گیری شد. محققان میزان چربی بدن را با استفاده از روش جذب سنجی اشعه X با انرژی دوگانه (DXA) اندازه گیری کردند. محققان در زمان آنالیز اطلاعات اثر جنس، سن، راندمان خواب و مدت زمان خواب شرکت کنندگان را در نظر گرفته و تعدیل کردند.
یافته ها نشان داد در میان افراد سالم خواب دیر وقت لزوماً سبب بالاتر بودن BMI، کالری دریافتی یا فعالیت فیزیکی نمی شود. اما با کاهش کیفیت رژیم غذایی و مصرف غذاهای آماده و فست فود توسط افراد مرتبط است. به اعتقاد محققان این امر نشان دهنده ارتباط بین کیفیت نامطلوب خواب و چاقی است.
این نتایج به محققان در درک اثر زمان خواب و مدت زمان خواب بر خطر چاقی کمک می کند. به گفته محققین رفتارهای تغذیه ای نامناسب ممکن است افرادی را که دیر وقت می خوابند مستعد افزایش خطر اضافه وزن نماید.
نکته عملی: ایجاد عادات مناسب مانند منظم نمودن زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان صبح و نیز عدم تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و تلفن همراه در داخل اتاق خواب می تواند سبب بهبود کیفیت خواب و پیشگیری از افزایش وزن گردد.
منبع:

K G Baron, et al. "Associations between sleep and circadian timing with measures of obesity, diet and exercise among healthy adults". SLEEP. 2016

 

Loading