بهبود کیفیت زندگی و هزینه های درمانی با اصلاح شیوه زندگی

بیماریهای قلبی و عروقی،از اصلی ترین علل مرگ و میر در  دنیا هستند .   در کشورهای پیشرفته سعی نمده اند تا میزان مرگهای ناشی از حمله قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهند که در این راه انتخاب شیوه های سالمتر زندگی، نقش بزرگی را برعهده دارد.

مطالعات پیشین نشان داده است که ، فعالیت بدنی بیشتر افراد، به میزان توصیه شده برای حفظ و ارتقاء سلامتی نمی باشد. ت لذا افراد جامعه امروزی را در معرض خطر بیماری ها و مرگ قرار می دهد. تغییر شیوه زندگی بصورت ترکیبی از افزایش فعالیت بدنی ، کاهش  وزن در مبتلایان به  اضافه وزن  و اصلاح  رژیم غذایی است که می تواند  بروز دیابت و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد .

در مطالعه ای که اخیرا در مجله آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده است اثرات یک برنامه مداخله ای  3 ساله تغییرشیوه زندگی ، بر  کیفیت زندگی  و  صرفه جویی در هزینه های درمانی  مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه  151 مرد و زن شرکت کننده  ، در دو دسته کنترل و شاهد قرار گرفتند . در گروه ،مورد آزمایش مداخله به صورت ۳ روز در هفته ورزش (که بصورت تصاعدی افزایش می یافت )  ، مشاوره  و جلسات گروهی منظم بود . در گروه کنترل تنها اطلاعاتی در مورد فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم در اختیارشان قرار گرفت.

نتایج این مطالعه پس از سه سال مداخله نشان دهنده کاهش تعداد دفعات مراجعه به پزشک و کاهش هزینه های درمانی در طول دوره بود. علاوه بر این که شاخصهای کیفیت زندگی و نیز توانایی بدنی بهبود قابل توجهی را نشان داد. در حالیکه، دور کمر  افراد مورد مداخله به عنوان یک عامل خطر مهم  بیماریهای قلبی و عروقی و نیز سیگار در این گروه نسبت به گروه کنترل کاهش قابل توجهی را نشان می داد.

نکته عملی: شیوع بیماریهای قلبی و عروقی باعث ایجاد هزینه های غیر قابل جبران از نظر تهدید سلامتی و نیز ضررهای مادی ناشی از مداخلات درمانی پیشرفته را سبب گردیده است. اصلاح شیوه زندگی، به صورت تغییر رژیم غذایی و نیز افزایش فعالیت بدنی بویژه در بیمارانی که فعالیت بدنی بسیار کمی دارند به همراه جلسات مشاوره ای حمایتی نقش مهمی در ارتقاء سلامتی جامعه می تواند ایفا نماید..

منبع: Arch Intern Med.  sep. 23,2010

Loading