به کمک پروبیوتیک‌ها از ابتلا به پوکی‌استخوان پیشگیری کنید.

به کمک پروبیوتیک‌ها از ابتلا به پوکی‌استخوان پیشگیری کنید.

پوکی‌استخوان با استخوان‌های متخلخل و ضعیف که ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهد، مشخص می‌شود. تعداد افراد مبتلا به پوکی‌استخوان با افزایش سن بیشتر می‌شود. به طوریکه اغلب زنان بالای ۸۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.
امروزه داروهایی جهت درمان پوکی‌استخوان وجود دارد. اما از آنجاکه شکننده بودن استخوان‌ها به ندرت تا قبل از اولین شکستگی کشف می‌شود، پیشگیری مهم‌تر از درمان است. در مطالعه حاضر برای اولین بار مشخص شد که دریافت باکتری‌های مفید برای سلامتی که “پروبیوتیک” نامیده می‌شوند توسط زنان سالمند به حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند. در سال‌های اخیر مشخص شده که باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش با بیماری‌‌هایی مانند دیابت و چاقی مرتبط هستند.
در این پژوهش ۹۰ زن سالمند با میانگین سنی ۷۶ سال پودرهایی را که حاوی پروبیوتیک (باکتری لاکتوباسیلوس روتری ۶۴۷۵) و یا دارونما بودند به طور روزانه و به مدت یک سال دریافت کردند. بعد از یک سال میزان از دست دادن استخوان با استفاده از CT اسکن مشخص و با اندازه‌گیری‌های ابتدای مطالعه مقایسه شد.
در زنانی که پودر حاوی پروبیوتیک دریافت کرده بودند میزان از دست دادن استخوان‌ها نصف میزان از دست رفته در زنان دریافت کننده دارونما بود. این درمان توسط شرکت کنندگان به خوبی تحمل شد و سبب بروز عوارض جانبی نگردید.
تحقیقات در گذشته نشان داده بودند که در موش باکتری‌های روده بر روی اسکلت اثر دارند. اما در مطالعه حاضر برای اولین بار اثر پروبیوتیک‌ها در افراد سالمند بررسی شد. زنان سالمند بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به پوکی‌استخوان و شکستگی قرار دارند. محققان امیدوارند در آینده استفاده از پروبیوتیک‌ها به عنوان یک روش اثربخش و ایمن جهت پیشگیری از بروز پوکی‌استخوان در افراد سالمند مورد استفاده قرار گیرد.
نکته عملی: دریافت پروبیوتیک‌ها توسط زنان سالمند در پیشگیری از ابتلا به پوکی‌استخوان مفید است.
منبع:

Anna G. Nilsson et al. Journal of Internal Medicine 2018.

Loading