مطالعات جدید نشان می دهد در یک برنامه کاهش وزن صحیح، اگر قصد کاهش وزن خود را دارید باید بدانید که سروقت غذا خوردن به اندازه انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای کاهش وزن مهم و موثر است. هرچه تمایل به خوردن وعده غذایی دیرتر باشد، میزان کاهش وزن نیز آهسته تر و دشوارتر از زمانیست که غذا به موقع مصرف می شود.
در این راستا مطالعه ای برگرفته از ژورنال بین المللی چاقی و به منظور بررسی اثر زمان مصرف غذا بر کاهش وزن صورت گرفت. پژوهشگران بر این باورند که زمانبندی وعده های غذایی می تواند بطور چشمگیری بر روند کاهش وزن موثر باشد.
در این مطالعه ۴۲۰ فرد دارای اضافه وزن در یک برنامه کاهش وزن ۲۰ هفته ای در اسپانیا مورد بررسی قرار گرفتند که وعده غذایی اصلی این افراد در طول روز نهار بوده است بطوریکه ۴۰% از کالری دریافتی روزانه آنها را به خود اختصاص داده است. حدود نیمی از شرکت کنندگان، زنان اسپانیایی با متوسط سن ۴۲ سال بودند که تقریباً نیمی از آنها نهار خود را زود و به موقع مصرف می کردند ( تا قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر) و عده ای دیگر دیرتر مصرف می کردند ( بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر) .
محققان دریافتند افرادیکه نهار خود را زودتر مصرف کرده اند به مراتب کاهش وزن بیشتر و راحتتری نسبت به آنهایی که دیر نهار خوردند داشته اند. علاوه بر این میزان حساسیت به انسولین که یکی از عوامل شناخته شده خطر ابتلاء به دیابت است نیز در این افراد کمتر بوده است.
از جمله سایر عوامل تاثیرگذار بر کاهش وزن نظیر: کل کالری مصرف شده، میران مصرف انرژی، سطح هورمون اشتها (لپتین و گرلین) و میزان خواب نیز در شرکت کنندگان بررسی گردید و با در نظر گرفتن این عوامل به تنهایی، تفاوت معنی داری در میزان کاهش وزن دو گروه دیده نشد.
در ادامه مشخص شد که زمانبندی سایر وعده های غذایی کوچک نیز می تواند منجر به تفاوت اندکی در سرعت و مقدار کاهش وزن دو گروه گردد. همچنین دیده شد افرادیکه دیر نهار می خورند اغلب وعده صبحانه را حذف می کردند و یا صبحانه پر انرژی مصرف نمی کردند.
نکته عملی: شواهد مطالعات حاکی از آنست که زمانبندی دریافت غذا می تواند نقش بسزایی در تنظیم وزن بدن داشته باشد، بنابراین در برنامه های کاهش وزن نباید تنها به میزان کالری دریافتی و توزیع ریز مغذی ها توجه نمود بلکه زمان مصرف مواد غذایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

منبع:

International Journal of Obesity Jan 2013

Loading