بادام خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

اختلال عملکرد عروق یکی از علل اصلی مرگ و میر است و با افزایش سن افزایش می یابد. مطالعات اپیدمیولوژیک بیان می کند که رژیم مدیترانه ای و مصرف مقادیر بالای مغزها با کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر و افزایش آلفا توکوفرول پلاسما همراه است. بادام به عنوان ماده ای که شامل طیف وسیعی از مواد مفید مانند ویتامین E ، چربی های سالم ، فیبر و فلاونئید است شناخته شده است. ترکیبی ازتمام این مواد مغذی برای سلامتی مفید است و نه فقط یکی از این مواد به تنهایی. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود بادام در رژیم غذایی می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را از طریق حفظ سلامت عروق تامین کند.
در این مطالعه تاثیر استفاده ی کوتاه مدت از رژیم غنی شده با  بادام در مردان جوان و میانسال سالم و مردان دارای عوامل خطر قلبی مانند فشارخون بالا و یا اضافه وزن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه در می ۲۰۱۴ در Free Radical Research منتشر شد.
این مطالعه یک مطالعه ی مورد –شاهدی بود که در آن  گروه شاهد مردان میانسال سالم با میانگین سنی ۵۶ سال و مردان جوان سالم با میانگین سنی ۲۲ سال و مردان جوان دارای ۲ یا تعداد بیشتری عامل خطر بیماری قلبی و عروقی با میانگین سنی ۲۷ سال  بودند که به مدت یک ماه هر روز ۵۰ گرم بادام مصرف کردند. گروه کنترل هم رژیم معمولشان را در همین بازه ی زمانی دنبال کردند.
نسبت آلفا توکوفرول به کلسترول پلاسما در ابتدای مطالعه بین گروه ها تفاوتی نداشت اما بعد از مصرف روزانه ی بادام به مدت ۴ هفته به صورت معنی داری افزایش پیدا کرد. اکسیداسیون پروتیئن پلاسما و سطح نیترات بین گروه ها تفاوتی نداشت در حالی که HDL و LDL کلسترول و تری گلیسیرید به صورت معنی داری در مردان میانسال سالم و مردان جوان دارای عوامل خطر قلبی و عروقی بالا بود اما دریافت بادام آن را تحت تاثیر قرار نداد. در گروه دریافت کننده ی بادام جریان خون وابسته به اتساع عروق بهبود پیدا کرد و فشار خون سیستولیک به صورت معنی داری بعد از مصرف ۵۰ گرم بادام در روز به مدت ۴ هفته کاهش پیدا کرد اما فشار خون دیاستولیک فقط در مردان سالم کاهش پیدا کرد.
با توجه به یافته های این مطالعه رژیم غنی شده با بادام در کوتاه مدت می تواند آلفا توکوفرول پلاسما را افزایش دهد و عملکرد عروق را در مردان سالم بین سنین ۲۰-۷۰ سال بهبود بخشد بدون اینکه تاثیری روی لیپیدهای پلاسما و یا نشانگرهای استرس اکسیداتیو داشته باشد.
نکته ی عملی : برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی شما می توانید از بادام به عنوان میان وعده استفاده کنید و یا آن را به صورت منظم به وعده های غذایی مانند فرنی و … اضافه نمایید.

منبع: Free Radic Res. 2014 May;48(5):599-606

Loading