اهمیت فروکتوز در چاقی شکمی کودکان

فروکتوز قندی که امروزه به میزان زیاد در نوشیدنی ها و غذاهای فراوری شده استفاده می شود، یکی از عواملی است که در شیوع چاقی در این سالها موثر بوده و مصرف آن همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. به تازگی در یک مطالعه نشان داده شده است که وجود فروکتوز در زمان بلوغ سلول های چربی در دوران کودکی، سبب تبدیل تعداد بیشتری از آنها به چربی شکمی شده و حساسیت آنها را به انسولین کاهش می دهد.

نتایج این پژوهش حاکی از این بود که مصرف بالای فروکتوز در دوران کودکی سبب افزایش چربی شکمی شده که با افزایش ریسک بیماری های قلبی همراه است. چاقی شکمی که با دور کمر بالا تشخیص داده می شود در ابتلا فرد به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ تاثیر به سزایی دارد.

در این مطالعه، برای فهم این موضوع از بافت چربی احشایی و زیر جلدی ۳۲ کودک سالم که هنوز به دوران بلوغ خود نرسیده بودند نمونه گرفته شد. این نمونه ها به مدت ۱۴ روز در محیط حاوی مقدار طبیعی گلوکز (قند اصلی موجود در جریان خون و منبع اصلی انرژی بدن) یا محیط حاوی مقادیر بالای فروکتوز قرار داده شدند. و سپس تفکیک سلولی در آنها بررسی شد.

محققان دریافتند که فروکتوز نسبت به گلوکز تاثیرات متفاوتی داشته و سبب بلوغ تعداد بیشتر سلول های چربی و تبدیل آنها به چربی احشایی می گردد. همچنین حساسیت نسبت به انسولین را در هر دو نوع چربی احشایی و زیر جلدی کاهش  می دهد. که این امر ابتلا فرد به دیابت نوع ۲ را سبب می گردد.

نکته عملی: رعایت عادات سالم غذایی و داشتن رژیمی متناسب در دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و در سلامت کودک در آینده نیز موثر است. جالب است بدانید در این زمینه تنها مصرف مواد قندی حاوی گلوکز دارای اهمیت نیست بلکه قند فروکتوز موجود در مواد غذایی را نیز باید جدی گرفت. بر همین اساس توصیه می شود: مصرف نوشیدنی های گازدار ، آبمیوه های صنعتی و غذاهای فراوری شده حاوی فروکتوز که می توانند سبب چاقی کودکخصوصا چاقی شکمی شود را در کودکی محدود نمایید.

منبع: Endocrine Society's 92nd Annual Meeting in San Diego 

Loading