انگور و توت، مفید برای حفظ سلامتی ریه‌های شما

انگور و توت، مفید برای حفظ سلامتی ریه‌های شما

در سن ۳۰ سالگی ظرفیت ریه‌ها به حداکثر میزان خود می‌رسد. بعد از این سن به تدریج عملکرد ریه‌ها کاهش می‌یابد. سرعت این کاهش بین افراد مختلف، متفاوت است. عواملی مانند استعمال سیگار، فعالیت بدنی، مواجهه با آلاینده‌ها و ابتلا به سایر بیماری‌ها بر سرعت کاهش عملکرد ریه‌ها موثر هستند.
محققان می‌گویند اگر نوع خاصی از فلاونوئید که آنتوسیانین نامیده می‌شود به میزان کافی از طریق رژیم غذایی دریافت شود به حفظ عملکرد ریه‌ها طی افزایش سن کمک می‌شود. آنتوسیانین در موادی مانند انگور و توت‌ها یافت شده و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است.
در این مطالعه ۴۶۳ نفر با میانگین سنی ۴۴ سال شرکت کردند. شرکت کنندگان در شروع مطالعه پرسشنامه‌ای را در مورد رژیم غذایی خود تکمیل کرده و عملکرد ریه آن‌ها بررسی شد. ۱۰ سال بعد نیز مجدداً ریه‌های آن‌‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج نشان داد در افرادی که آنتوسیانین بیشتری از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‎کردند سلامتی ریه‌ها در وضعیت بهتری قرار داشت. به نظر می‌رسد که مصرف این مواد غذایی برای کسانی که سیگار نمی‌کشند یا استعمال آن را ترک کرده‌اند مفیدتر است. بنابراین، افراد سیگاری بهتر است برای حفظ سلامتی ریه‌ها خود سیگار را ترک کنند. سموم موجود در سیگار می‌تواند توانایی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهاب را مختل کند.
نکته عملی: مواد غذایی غنی از آنتوسیانین، از جمله انگور و انواع توت‌ها، به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی به حفظ سلامت ریه‌ها کمک می‌کنند.
منبع:

Presented at American Thoracic Society meeting in San Diego, 2018.

Loading