امگا ۳ و بهبود علائم هورمونی در تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری می‌باشد. بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغییرات نامناسب شاخص های متابولیک همراه است. مصرف اسید های چرب غیراشباع به خصوص از نوع n-3  (امگا ۳)، در پیشرفت سلامت متابولیکی تاثیرگذار هستند ولی تاثیرات درمانی این نوع از اسید های چرب هنوز قابل بحث است.
به منظور نتیجه گیری پیرامون مکمل درمانی با این اسیدهای چرب، مطالعه ای توسط محققین بخش غدد درون ریز بیمارستان آدلاید، طراحی شد تا رابطه بین سطح اسیدهای چرب غیراشباع موجود در پلاسما با جنبه های هورمونی و متابولیکی ابتلا به کیست تخمدان بررسی شود

.
مطالعه مداخله گر فوق بر ۱۰۴ زن مبتلا به PCOS انجام گرفت. اسید های چرب پلاسمای این افراد اندازه گیری شد. تاثیرمکمل درمانی با اسیدچرب امگا ۳  پس از خوردن غذا و همچنین بدون مصرف غذا بر شاخص های خونی آنها بررسی شد. همچنین تاثیر مستقیم W6 نسبت به W3 بر استروئیدوژنز در سلول های اولیه باوین (bovine theca cells) پیگیری شد.


نتایج مطالعات نشان داد،  غلظت بیشتر W6  پلاسما و نسبت بیشتر W6  به  W 3 با گردش خونی بیشتر آندروژن ها در ارتباط است. از طرفی سطح امگا ۳ پلاسما با پایین بودن پروفایل های چربی آتروژنیک (شاخص هایی که افزایش آنها سبب ساخته شدن پلاک های چربی در عروق می شوند) در رابطه است. مصرف مکمل امگا ۳  غلظت تستوسترون قابل دسترس پلاسما را کاهش می دهد.


نکته عملی: مصرف اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیره PUFA در تنظیم شاخص های هورمونی و شاخص های تعیین کننده چربی خون مانند LDL,HDL,TG تاثیرگذار است و مکمل درمانی با اسیدچربn-3  (امگا ۳) شاخص های آندروژنیک را در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود می بخشد. لذا به این بیماران و افرادی که به علت تنظیم نبودن قند خون، چربی خون و فشار خون، در معرض ابتلا به کیست تخمدان قرار دارند توصیه می شود که  مصرف  روغن های گیاهی، که عموما حاوی PUFA بیشتری هستند را انتخاب کرده و مصرف مکمل امگا ۳ را در برنامه خود قرار دهند.
منبع :
Am J Clin Nutr January 2011

Loading