افزایش مرگ و میر بیماری قلبی با دریافت زیاد کلسیم در مردان

وجود کلسیم برای انجام بسیاری از اعمال بدن مثل تنظیم ضربان قلب، انتقال پیام های عصبی، تحریک ترشح هورمون ها، انعقاد خون و مهمتر از همه ساخت استخوان های بدن و حفظ سلامتی آنها ضروری است، با وجودیکه این ریزمغذی در بسیاری از منابع غذایی یافت می شود اما بسیاری افراد بویژه افراد مسن به منظور اطمینان از بهره مندی از منافع آن به دریافت مکمل های کلسیم روی می آورند. صرفنظر از مزایای کلسیم در پیشگیری و درمان استئوپروز، کارشناسان در مورد اثرات آن بر سلامت بافت‌های غیر استخوانی مطمئن نیستند.
پژوهشگران انستیتو ملی سرطان آمریکا طی یک مطالعه جدید، تاثیر مصرف مکمل کلسیم و کلسیم رژیمی را بر خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی ارزیابی کردند. نتایج این مطالعه در JAMA Internal Medicine به چاپ رسیده است.
بیش از ۳۸۸ هزار زن و مرد ۵۰ تا ۷۱ ساله در این مطالعه شرکت داشتند، این افراد از لحاظ میزان دریافت کلسیم رژیمی و مکمل کلسیم مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کننده ها برای مدت ۱۲ سال  پیگیری شدند. در طول این مدت بیش از ۳۸۰۰ مرگ ناشی از بیماری قلبی در زنان و حدود ۷۰۰۰ مورد در مردان ثبت شد.
نتایج بررسی پژوهشگران نشان داد ۵۱% از مردان و ۷۰% از زنان به طور منظم از مکمل کلسیم استفاده می کنند. در مردان، دریافت بالای مکمل کلسیم با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی درارتباط بود، مردانی که بیش از mg/day 1000 مکمل کلسیم دریافت می کردند، ۲۰% خطر بیشتری برای مرگ های ناشی از بیماری قلبی داشتند. در میان زنان ارتباطی بین دریافت مکمل کلسیم و خطر بیماری های قلبی دیده نشد. همچنین دریافت کلسیم رژیمی یعنی کلسیم منابع غذایی خطری در پی نداشت. پیش از این نیز برخی مطالعات ارتباط دریافت مکمل کلسیم و افزایش خطر حمله قلبی را نشان داده بودند.
نکته عملی: کلسیم از جمله ریزمغذی هایی است که با دریافت منابع غذایی غنی از آن از جمله شیر و ماست به راحتی میتوان از تامین مقادیر مورد نیاز بدن مطمئن بود، بهتر است جز در موارد ضروری و بدون مشورت با پزشک از اقدام به دریافت مکمل کلسیم بویژه در مردان پرهیز نماییم.

منبع:

 Qian Xiao, et al "Dietary and Supplemental Calcium Intake and Cardiovascular Disease Mortality"JAMA Intern Med. Published online February 4, 2013.

 

Loading