افزایش خطر ابتلا به پرفشاری خون با کباب یا گریل کردن گوشت

افزایش خطر ابتلا به پرفشاری خون با کباب یا گریل کردن گوشت

پرفشاری خون یا هیپرتانسیون زمانی رخ می‌دهد که نیروی وارد آمده از سوی خون به دیواره شریان‌ها بیش از حد بالا باشد. پرفشاری خون خطر بروز سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی ناسالم با افزایش خطر ابتلا به هیپرتانسیون مرتبط است. نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مصرف مکرر گوشت و ماهی گریل شده خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می‌دهد. این یافته نشان می‌دهد که نه تنها نوع مواد غذایی مصرفی بر روی فشارخون تاثیر می‌گذارد، بلکه شیوه آماده‌سازی مواد غذایی نیز در این امر نقش بسزایی دارد.
مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف گوشت پخته شده در دمای بالا می‌تواند مضر باشد. نتایج مطالعه‌ای نشان داده که دریافت مقادیر زیاد گوشت گریل شده و یا دودی خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را ۲۳ درصد افزایش می‌دهد. همچنین مشخص شده که مصرف غذاهای پخته شده در دمای بالا با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.
در مطالعه حاضر اطلاعات مربوط به میزان مصرف گوشت و ماهی در هر ماه و چگونگی پخت این مواد غذایی جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که اگر مصرف گوشت قرمز، مرغ و ماهی گریل شده و یا کباب شده بیش از ۱۵ مرتبه در ماه باشد، خطر ابتلا به پرفشاری خون ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.
در این پژوهش میزان مصرف آمین‌های آروماتیک هتروسیکلیک (HAAs) توسط هر فرد تخمین زده شد. HAAs ترکیبات بالقوه خطرناک بوده و زمانی تولید می‌شوند که گوشت در دمای بالا پخته شود. یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد در افرادی که میزان بیشتری HAAs مصرف کرده بودند خطر پرفشاری خون ۱۷ درصد بالاتر است. به گفته محققانHAAs و سایر ترکیبات تولید شده در دمای بالا می‌توانند سبب استرس اکسیداتیو، التهاب و مقاومت به انسولین شده و خطر پرفشاری خون را افزایش دهند.
نکته عملی: شیوه و دمای پخت گوشت‌ها با احتمال ابتلا به پرفشاری خون مرتبط است. به طوریکه مصرف مداوم گوشت‌های گریل شده یا کباب شده خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
منبع

Gang Liu. Circulation 2018.

Loading