اسیدفولیک می‌تواند خطر ابتلا به اوتیسم ناشی از آفت‌کش‌ها را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند مادرانی که به اندازه کافی در دوران بارداری اسیدفولیک دریافت می‌کنند می‌توانند خطر ابتلا به اوتیسم مربوط به آفت‌کش‌ها را در کودکان خود کاهش دهند.
طبق یافته‌ها کودکانی که مادرانشان روزانه ۸۰۰ میکروگرم یا بیشتر اسیدفولیک دریافت کردند (مقداری که در بیشتر مکمل‌های مربوط به دوران بارداری وجود دارد) به طور قابل توجهی کمتر به اختلال اوتیسم (ASD) مبتلا شدند. این یافته حتی در آن‌هایی که مادرانشان در معرض آفت‌کش‌های خانگی یا کشاورزی بودند، مشاهده شد.
در این مطالعه مادرانی که روزانه کمتر از ۸۰۰ میکروگرم اسیدفولیک دریافت می‌کردند و در معرض آفت‌کش‌ها بودند خطر بالقوه بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادانی مبتلا به اوتیسم داشتند. این خطر برای زنانی که مکرراً در معرض سموم قرار می‌گرفتند، بالاتر بود. همچنین زنانی که اسیدفولیک کمی دریافت می‌کردند و از سه ماه قبل از بارداری تا سه ماهه اول بارداری در معرض آفت‌کش‌ها بودند، خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌نمود.
فولات نقش مهمی در متیلاسیون DNA (فرآیندی که ژن‌ها خاموش یا روشن می‌شوند) دارد، همچنین در ترمیم و سنتز DNA نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تمامی این فرآیندها در دوران رشد سریع که تعداد زیادی از سلول‌ها در حال تقسیم می‌باشند مانند دوران رشد و نمو جنینی، بسیار حائز اهمیت هستند. اضافه کردن اسیدفولیک می‌تواند در بسیاری از این عملکردهای ژنومی کمک‌کننده باشد.
نکته عملی: بهتر است زنان در دوران بارداری از قرار گرفتن مزمن در برابر آفت‌کش‌ها پرهیز نموده و به مقدار کافی اسیدفولیک دریافت کنند.

منبع:

Rebecca J. Schmidt et al. Environmental Health Perspectives 2017; Volume 125

Loading