ارتباط چاقی و دیابت بارداری با رشد بیش از حد جنین

دیابت بارداری یکی از اختلالات شایع دوران بارداری می باشد. چاق بودن احتمال این اختلال را افزایش می دهد. از جمله حقایق روشن درباره دیابت بارداری به موارد زیر می توان اشاره کرد:
•    خطر فشارخون بالا یا پره اکلامپسی را افزایش می دهد.
•    احتمال ابتلای هم مادر و هم کودک به دیابت نوع ۲ در آینده بیشتر است.
•    کودک احتمال بیشتری دارد که در زندگی آینده به چاقی و دیابت مبتلا شود.
•    خطرات حین زایمان را برای مادر افزایش می دهد.
کنترل دیابت بارداری به طور معمول از طریق غذا و ورزش امکان پذیر است. در غیراین صورت، دارودرمانی لازم است.
هدف مطالعه حاضر مشخص کردن این است که آیا رشد اضافی جنین قبل از تشخیص دیابت بارداری رخ می دهد یا خیر و همچنین  مشخص نمودن رابطه بین رشد زیاد جنین، دیابت بارداری و چاقی مادر می باشد.
چاقی مادر یک عامل خطر معمول برای چاقی دوران کودکی است. در این مطالعه اطلاعات مربوط به زنانی که چاق هستند بررسی شد. محققان از دانشگاه کمبریج اطلاعات بیش از ۴۰۰۰ زن که برای اولین بار باردار می شدند را بررسی نمودند. این مطالعه یک مطالعه کوهورت آینده نگر از زنانی با اولین بارداری می باشد. اندازه گیری مافوق صوت از دور شکم و دور سر جنین در هفته ۲۰ و ۲۸ بارداری انجام شد.   
حتی بدون تشخیص دیابت، احتمال ابتلای کودکان مادران چاق به اضافه وزن در هفته ۲۸ بارداری ۲ برابر بیشتر بود. اگر یک مادر هم چاقی و هم دیابت بارداری داشت، خطر رشد زیاد جنین تا هفته ۲۸ تقریبا ۵ برابر بیشتر بود. از هفته ۲۸-۲۰ رشد زیاد برای جنین مادرانی بوده است که بعداً مشخص شد که دیابت بارداری دارند. به عبارت دیگر در زمان تشخیص دیابت بارداری در هفته ۲۸، کودک بزرگ بوده است.
نکته عملی: یافته های این مطالعه نشان می دهد که اختلال رشد جنین در دیابت بارداری قبل از غربالگری اتفاق می افتد. این به این معنی است که برنامه غربالگری رایج در دوران بارداری برای جلوگیری از اثرات طولانی مدت بر سلامتی کودکان می تواند خیلی دیر باشد.
منبع:

Accelerated fetal growth prior to diagnosis of gestational diabetes mellitus: a prospective cohort study of nulliparous women, Ulla Sovio et al., Diabetes Care, doi: 10.2337/dc16-0160, published 8 April 2016

 

Loading