ارتباط چاقی با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب در کودکان

ارتباط چاقی با افزایش خطر ابتلا به کبد چرب در کودکان

هر چقدر شیوع چاقی در دوران کودکی افزایش یابد، تعداد کودکانی که به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مبتلا می‌شوند، نیز بیشتر خواهد بود. بسیاری از والدین می‌دانند که چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهد، اما در مورد نقش چاقی در بروز بیماری‌های کبدی در کودکان کم سن آگاهی کمتری دارند. اخیراً در مطالعه‌ای که در مجله Journal of Pediatrics منتشر شده محققان برای اولین بار مشاهده کردند که افزایش وزن می‌تواند در کودکان ۸ ساله نیز اثرات منفی بر روی سلامت کبد داشته باشد. بر اساس یافته‌های حاصل از این مطالعه بزرگتر بودن اندازه دور کمر در سن ۳ سالگی احتمال آن که کودک در سن ۸ سالگی شاخص‌های کبد چرب غیرالکلی را دارا باشد، افزایش می‌دهد.
NAFLD زمانی رخ می‌دهد که مقادیر بسیاری زیادی چربی در کبد تجمع کرده و سبب بروز التهاب و در نتیجه آسیب کبد شود. علائم ابتلا به این بیماری بسیار اندک بوده و پیشرفت آن می‌تواند منجر به سیروز و در برخی موارد سرطان کبد شود.
در مطالعه حاضر میزان آنزیم ALT در خون ۶۳۵ کودک اندازه‌گیری شد. افزایش ALT نشان دهنده آسیب کبد بوده و زمانی مشاهده می‌شود که فرد به NAFLD و سایر بیماری‌های کبدی مبتلا باشد. تا سن ۸ سالگی، در ۲۳ درصد کودکان مورد مطالعه افزایش ALT مشاهده شد. در کودکانی که در سن ۳ سالگی دور کمر بالاتری (چاقی شکمی) داشتند و یا بین ۳ تا ۸ سالگی وزن بیشتری به دست آورده بودند احتمال افزایش ALT بیشتر بود. در حدود ۳۵ درصد کودکان ۸ ساله‌ای که به چاقی مبتلا بودند افزایش ALT مشاهده شد، در حالیکه در کودکان با وزن طبیعی این میزان ۲۰ درصد بود.
نکته عملی: بهترین راهکار برای مقابله با بیماری کبد چرب در کودکان کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و پرچرب، افزایش فعالیت بدنی روزانه و حفظ وزن در محدوده طبیعی است.
منبع:

Jennifer Woo Baidal et al. Journal of Pediatrics 2018.

Loading