ارتباط مهارت جوانان در آماده‌سازی و پخت غذا با وضعیت تغذیه

ارتباط مهارت جوانان در آماده‌سازی و پخت غذا با وضعیت تغذیه

امروزه مهارت‌های مربوط به آماده‌سازی و پخت و پز مواد غذایی کمتر در خانه توسط کودکان و نوجوانان تمرین شده و به ندرت نیز در مدارس آموزش داده می‌شود. تاثیر تقویت مهارت‌های مربوط به آماده‌سازی و پخت مواد غذایی در طی سال‌های نوجوانی و جوانی معمولاً تا زمانی که فرد به دوران بزرگسالی رسیده و مسئولیت تهیه وعده‌های غذایی را بر عهده بگیرد، مشخص نمی‌شود. در این راستا، شواهد حاصل از مطالعه‌ای که در کشور نیوزیلند انجام شده نشان می‌دهد که تقویت این مهارت‌ها تاثیر مهم و دراز مدتی بر روی وضعیت سلامتی و تغذیه افراد دارد.
مطالعه مذکور پژوهشی بزرگ و مهم محسوب شده و حدود ۱۰ سال به طول انجامیده است. ابتدا شرکت‌کنندگان طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳، زمانی که ۱۸ تا ۲۳ ساله بودند، میزان توانایی خود را در زمینه آماده‌سازی و پخت مواد غذایی گزارش نمودند. سپس در طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ که این افراد ۳۰ تا ۳۵ ساله شده بودند، اطلاعات مربوط به آن بخشی از وضعیت سلامتی که با تغذیه در ارتباط بود، جمع‌آوری شد. اطالعات جمع‌آوری شده مهارت‌های پخت و پز، تعداد وعده‌های غذایی حاوی سبزیجات، تعداد وعده‌های غذایی صرف شده در کنار سایر اعضای خانواده و میزان مصرف فست‌فود را شامل می‌شد.
اغلب شرکت‌کنندکان توانایی‌های مربوط به پخت و پز را در سنین ۱۸ تا ۲۳ سال کسب کرده بودند. کیفیت این مهارت‌ها در حدود یک چهارم افراد بسیار خوب بود. میزان کسب این مهارت‌ها با وضعیت سلامتی در دوران بزرگسالی، افزایش تعداد وعده‌های غذایی حاوی سبزیجات و کاهش مصرف فست‌فود مرتبط بود. همچنین افراد دارای این توانایی‌ها اغلب اوقات با خانواده خود غذا می‌خوردند.
نکته عملی: افزایش مهارت نوجوانان و جوانان در زمینه تهیه و پخت مواد غذایی اثرات بلند مدتی بر روی سلامتی دارد. افرادی که این توانایی‌ها را در سنین پایین کسب‌ نموده‌اند از الگوی غذایی سالم‌تری پیروی می‌کنند.
منبع:

Jennifer Utter et al. Journal of Nutrition Education and Behavior 2018.

Loading