ارتباط مصرف میوه‌های غنی از آنتوسیانین با حفظ عملکرد ریه

تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که ترکیبات شیمیایی تولید شده توسط گیاهان که فلاونوئید نامیده می‌شوند دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند. مشخص شده که ترکیبات گیاهی سبب کاهش موکوس و ترشحات التهابی می‌شوند. با این حال، شواهد در مورد ارتباط بین این ترکیبات و عملکرد ریه بسیار ناچیز است. به همین علت در مطالعه‌ای محققان ارتباط بین آنتوسیانین را که نوعی فلاونوئید است با کاهش عملکرد ریه که در افراد میانسال رخ می‌دهد، بررسی نمودند.
در مطالعه فوق اطلاعات ۴۶۳ نفر با میانگین سنی ۴۴ سال و از دو کشور نروژ و انگلستان بررسی شد. این افراد یک پرسشنامه غذایی را تکمیل نموده و برای بررسی عملکرد ریه اسپیرومتری در مورد آن‌ها انجام شد. در اسپیرومتری مقدار هوایی که فرد می‌تواند طی یک ثانیه از ریه خارج کند (FEV1)، مقدار هوایی که فرد می‌تواند پس از یک تنفس عمیق از ریه خارج کند (FVC) و نسبت این دو اندازه‌گیری می‌شود.
نتایج نشان داد در افرادی که بیشترین دریافت آنتوسیانین را از طریق رژیم غذایی داشتند نسبت به کسانی که کمترین دریافت این فلاونوئید را داشتند میزان کاهش سالانه FEV1 و FVC و کاهش سالانه نسبت این دو کمتر است.
محققان ارتباط بین مصرف آنتوسیانین و عملکرد ریه را در افراد سیگاری، افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند و افرادی که سیگار را ترک کرده بودند، بررسی کردند. ارتباط بین مصرف فلاونوئیدها و کاهش سرعت از دست دهی عملکرد ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند و کسانی که سیگار را ترک کرده بودند، قوی‌تر بود. در افراد سیگاری ارتباطی بین مصرف آنتوسیانین و عملکرد ریه مشاهده نشد.
نکته عملی: نتایج این مطالعه نشان دهنده فواید مصرف میوه‌های غنی از آنتوسیانین (مانند انواع توت) برای افرادی است که سیگار نمی‌کشند. در افرادی که سیگار می‌کشند ترک دخانیات مطلوب‌ترین راهکار برای حفظ سلامتی است.
منبع:

Vanessa Garcia-Larsen et al. Nutrients 2018.

Loading