ارتباط مصرف شکلات و پیشگیری از دیابت

مطالعات گذشته اثرات سودمندی از مصرف کاکائو و شکلات بر مقاومت انسولینی، استرس اکسیداتیو و همچنین التهاب که از عوامل خطر مهم ابتلا به دیابت ملیتوس است گزارش کرده اند. اما همچنان جای سؤال دارد که آیا مصرف شکلات باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت ملیتوس می شود یا خیر.
محققان طی مطالعه ای این فرضیه را که" مصرف شکلات ارتباط معکوس با ابتلا به دیابت ملیتوس دارد" را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج حاصل از این مطالعه در سال ۲۰۱۵ در Am J Clin Nutr منتشر شده است.
در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از ۱۸۰۰۰ شرکت کننده با میانگین سنی ۶۶ سال که مبتلا به دیابت ملیتوس نبودند مورد آنالیز قرار گرفت. میزان مصرف شکلات از طریق یک پرسشنامۀ بسامد خوراک اندازه گیری شد. بر این اساس چهار گروه مشخص شد. گروه اول اصلاً شکلات مصرف نمی کردند، گروه دوم ۳-۱ واحد شکلات در ماه، گروه سوم ۱ واحد در هفته و گروه چهارم در هفته ۲ واحد شکلات یا بیشتر مصرف می کردند. اطلاعات مصرف شکلات شرکت کنندگان با عوامل تأثیر گذاری مانند سبک زندگی، عوامل خطر بالینی و تغذیه ای مانند کل انرژی دریافتی تطبیق یافت. همچنین شرکت کنندگان از طریق معاینات سالانه از لحاط ابتلا به دیابت ملیتوس پیگیری شدند. شرکت کنندگان به طور میانگین حدود ۹ سال پیگیری شدند.
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که طی حدود ۹ سال پیگیری، ۱۱۲۳ نفر به دیابت ملیتوس مبتلا شدند. این تعداد معادل ۲/۶ درصد از کل شرکت کنندگان را تشکیل می داد. همچنین مصرف شکلات ارتباط معکوسی با ابتلا به دیابت ملیتوس داشت که ارتباط در  افرادی که سابقۀ بیماری قلبی-عروقی یا نارسایی قلبی نداشتند اندکی قوی تر بود. البته افزایش سن و نمایۀ تودۀ بدن(BMI) این ارتباط را تعدیل می نمود.
بنابراین، مقالۀ حاضر از ارتباط معکوس بین دریافت شکلات و بروز دیابت ملیتوس؛ بیشتر در افراد جوانتر که وزنشان در محدودۀ طبیعی قرار دارد حمایت می کند. به نظر می رسد مصرف شکلات و استفاده از فواید آن به شرط پیروی از یک الگوی جامع و سبک زندگی سالم و در نظر داشتن انرژی کل دریافتی شخص قابل توصیه است.

منبع: Am J Clin Nutr 2015 101: 2 362-367

 

Loading