ارتباط خواب ناکافی با اضافه وزن کودکان

محققان دریافتند کودکانی که دیرهنگام می خوابند و میزان خواب آن‌ها کم است بیشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند.
از سوی دیگر، مطالعات نشان می‌دهد خوابیدن دیرهنگام ممکن است کودکان را در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دهد، حتی اگر در طول شب به اندازه کافی بخوابند.
یافته‌ها حاکی از آن هستند کودکانی که بیشتر می خوابند در مقایسه با آن‌هایی که کمبود خواب دارند، نمایه توده بدنی (BMI) پایین‌تری دارند. به طوریکه برای هر ساعتی که کودک دیرتر می خوابد، مقدار BMI کمی افزایش می‌یابد.
اگرچه تفاوت‌ها در BMI به نظر ناچیز است، شواهدی وجود دارد که حتی تغییرات کوچک در BMI از لحاظ بالینی مهم است و با تغییرات قابل‌توجه در نتایج سلامتی همراه است.
محققان معتقدند خواب با کیفیت و کافی برای یک بدن سالم اهمیت دارد، این در حالی است که مدت زمان خواب در میان کودکان و نوجوانان رو به کاهش است. رفتارهایی که می‌تواند منجر به چاقی شود مانند تماشای تلویزیون و خوردن میان وعده، در اواخر شب بیشتر شایع است. اختلالات در الگوهای خوابیدن کودکان نیز ممکن است این مشکل را تشدید نماید.
عوامل پیچیده‌ای در چاقی کودکان دخیل است، از جمله عوامل بیولوژیکی و سبک زندگی. مطالعات جدید نشان می‌دهد خواب کم نیز ممکن است یک عامل خطر مرتبط با نمایه توده بدنی بالا در میان کودکان باشد.
نکته عملی: کودکانی که دیروقت یا به مدت کم و ناکافی می خوابند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند.
منبع:

Jiao Wang et al. Journal of Epidemiology 2017; Volume 27: Page 531-537

Loading