اثر پروبیوتیک ها بر دستگاه گوارش نوزاد

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که  بوسیله متعادل سازی فلور میکروبی روده، نقش مهمی در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و هضم ایفا می کنند. برخی غذاها مثل ماست، پنیرهای کهنه و برخی نوشیدنی های سویا حاوی پروبیوتیک های طبیعی هستند. مطالعات قبل نشان داده اند که مصرف منظم پروبیوتیک ها برای سلامت دستگاه گوارش ما مفید هستند، طبق نتایج یک مطالعه جدید این مزایا در مورد نوزادان نیز صادق است، به طوریکه مصرف روزانه پروبیوتیک ها در سه ماهه اول زندگی  خطر بروز مشکلات گوارشی در نوزادان را کاهش میدهد.
در این مطالعه پژوهشگران ایتالیایی به بررسی اثر مصرف منظم مکمل پروبیوتیک بر میزان بروز مشکلات گوارشی در نوزادان پرداختند. نتایج این مطالعه در سال ۲۰۱۴ در JAMA Pediatrics منتشر شده است.
این تیم پژوهشی،  554 نوزاد  با سن کمتر از یک هفته را مورد بررسی قرار دادند. همه این نوزادان  بین سپتامبر ۲۰۱۰ و اکتبر ۲۰۱۲ متولد شده بودند. این نوزادان به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده پلاسیبو و یا مکمل پروبیوتیک لاکتوباسیلوس برای یک دوره ۹۰ روزه تقسیم شدند. برای سه ماه بعد این نوزادان پیگیری شدند.
در طول ۶ ماه اول زندگی نوزاد کولیت، رفلاکس اسید معده و یبوست متداولترین مشکلات گوارشی هستند که باعث ارجاع نوزاد به متخصص اطفال می شوند. این مشکلات گوارشی اغلب به استفاده از دارو، تغییر رژیم غذایی مادرو حتی بستری شدن در بیمارستان منجر می شود. میزان بروز استفراغ،  یبوست، دل درد و گریه های نوزادی و مراجعه به پزشک توسط مادران گزارش شد.
نتایج این بررسی نشان داد، نوزادانی که از پروبیوتیک استفاده کرده بودند نسبت به گروه پلاسیبو،  دفع بیشتر، میزان استفراغ کمتر و گریه کمتری  در روز داشتند. هم چنین استفاده از مکمل پروبیوتیک در سه ماه اول تولد برای نوزادان با ۱۱۹ دلار ذخیره بیشتر پول در خانواده همراه بود.
طبق نتایج این پژوهش استفاده از مکمل پروبیوتیک هیچ عوارض جانبی برای نوزاد نداشت.
نکته عملی: مصرف محصولات پروبیوتیک فعالیت و تعداد باکتری های مفید روده را افزایش داده و سلامت دستگاه گوارش را ارتقاء میدهد. توصیه می شود منابع غذایی حاوی پروبیوتیک ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

منبع:

 Flavia Indrio, et al “Prophylactic Use of a Probiotic in the Prevention of Colic, Regurgitation, and Functional Constipation: A Randomized Clinical Trial” published in JAMA Pediatrics, 13 January 2014.

 

Loading