اثر نشاسته مقاوم برخطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ناشی از گوشت قرمز

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله امریکایی تحقیقات سرطان، مصرف نوعی از نشاسته که مانند فیبر عمل می کند، ممکن است باعث کاهش ابتلا به نوعی از سرطان روده بزرگ که مرتبط با مصرف بالای گوشت قرمز است،  شود.
به گفته دکتر کارن، دانشیار پژوهشی دانشگاه فلیندرز استرالیا، گوشت قرمز و نشاسته مقاوم اثرات متضادی بر سرطان روده بزرگ دارند. وی افزوده است: "این یافته با پشتیبانی از مصرف نشاسته مقاوم، آن را به عنوان ابزاری برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان معرفی کرده است."
دکتر کارن متذکر شده اند که : "مصرف گوشت در امریکا، اروپا و کشورهای توسعه یافته افزایش یافته و در برخی موارد تقریباً دو برابر شده است."
برخلاف بسیاری از نشاسته ها، نشاسته مقاوم با فرار از هضم در معده و روده کوچک، به روده بزرگ می رسد که در آنجا دارای خواص مشابه فیبر می باشد. نشاسته مقاوم به آسانی در برابر میکروب های روده تخمیر می شود و تولید مولکول های مفیدی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات، می نماید.
دکتر کارن خاطر نشان کرده اند: "نمونه های خوبی از منابع طبیعی نشاسته مقاوم عبارتند از موز هایی که تقریباً هنوز سبز هستند، سیب زمینی پخته شده (مانند سالاد سیب زمینی)، غلات کامل، لوبیا، نخود و عدس. دانشمندان در تلاش اند تا غلاتی مانند ذرت را به گونه ای تغییر دهند تا نشاسته مقاوم آنها افزایش یابد."
این بررسی شامل ۲۳ داوطلب سالم ،۱۷ مرد و شش زن، سن ۵۰ تا ۷۰ سال می شد. طول مطالعه چهار هفته بود و شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یکی از آنها فقط گوشت قرمز دریافت می کردند، اما دیگری همراه با گوشت قرمز نشاسته مقاوم نیز می خوردند. پس از یک دوره استراحت به مدت چهار هفته اعضای هر یک از گروه ها با گروه مقابل جای خود را عوض کردند.
پس از خوردن ۳۰۰ گرم گوشت قرمز در روز به مدت چهار هفته، در بافت رکتوم شرکت کنندگان این مطالعه ۳۰ درصد مولکول های ژنتیکی خاصی که مرتبط با سرطان هستند، افزایش یافت و همچنین تکثیر سلولی نیز بیشتر شده بود. مصرف ۴۰ گرم نشاسته مقاوم در روز همراه با گوشت قرمز به مدت چهار هفته سطوح این سلول را تا حد طبیعی پایین می آورد.

منبع:

Humphreys KJ, et al. “Dietary Manipulation of Oncogenic MicroRNA Expression in Human Rectal Mucosa: A Randomized Trial.” Cancer Prev Res. 2014

 

Loading