آیا مکمل های کروم در کاهش سطح قند خون موثر است؟

قند خون ناشتا حدود ۲۶ درصد از جمعیت امریکا نرمال نمی باشد، که این افراد را مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ می نماید، در این میان مکمل کروم به عنوان روشی برای کنترل و پیشگیری این بیماری پیشنهاد شده است.
در یک مطالعه جدید توسط دانشگاه میامی (UM)، محققین اطلاعات مربوط به سه دهه را در مورد تاثیر مکمل کروم بر قند خون بررسی کردند و نتیجه گرفتند که این مکمل ها بر کاهش قند خون ناشتا در افراد سالم یا بیماران دیابتی، بی اثر هستند.
کروم یک ماده معدنی بوده که در غلظت بسیار کم،  مورد نیاز انسان است و بطور طبیعی از رژیم غذایی تامین می شود. در واقع، تعداد کمی از کمبود آن گزارش شده است.
به گفته ی دکتر بیلی محقق این پروژه "برخی از مطالعات قبلی به این یافته رسیده اند که مکمل های کروم سبب کاهش قند خون ناشتا می شود. با این حال، ممکن است که در تاثیر آن اغراق شده یا در مورد اثر درمان های همزمان دیگری مثل آموزش و ورزش اشتباه رخ داده باشد."
مطالعات قبلی نیز روش های مختلفی برای تجزیه، تحلیل و گزارش نتایج خود به کار برده اند. بر طبق این پژوهش،  این تفاوت ها در روش به طور بالقوه می تواند به نتایج متفاوتی در مورد تاثیر یا عدم تاثیر مکمل روی منجر شود.
با این وجود هنوز این احتمال وجود دارد که کروم ممکن است اثرات مفید دیگری نیز داشته باشد.
اگرچه مکمل روی قند خون ناشتا را پایین نمی آورد، اما ممکن است اثرات مفید دیگری در بدن داشته باشد که به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. دکتر بیلی خاطر نشان کرده اند: "قند خون ناشتا تنها یک جنبه از سلامت انسان است."
این مطالعه حاضر از طریق بهبود روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها، نقایص پژوهش های قبلی را برطرف کرده است. این طرح شامل ۸۰۹ شرکت کننده بین ۳۶ تا ۶۷ سال سن می باشد. همچنین از مکمل های کلرید کروم، پیکولینات کروم و مخمر کروم استفاده شد. دوز کروم در محدوده ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم در روز تجویز می شد.
این مطالعه که در مجله بیولوژیکی عناصر کم مقدار منتشر شده است،  نشان می دهد مکمل کروم هیچ تاثیری بر گلوکز ناشتا ندارد.
دکتر بیلی پیشنهاد می کند که تحقیقات بیشتری نیاز است تا نشان دهد دیگر مواد تشکیل دهنده ی مکمل های غذایی می توانند تاثیر مثبت یا منفی بر قند خون ناشتا داشته باشند.

منبع:

Biol Trace Elem Res. 2014 Jan;157(1):1-8

Loading