آیا مصرف ماهی از بروز بیماری ام اس (MS) پیشگیری می‌کند؟

آیا مصرف ماهی از بروز بیماری ام اس (MS) پیشگیری می‌کند؟

در مولتیپل اسکلروز (MS) یا “ام اس” سیستم ایمنی بدن به اشتباه به میلین که پوشش محافظت کننده از سلول‌های عصبی است، حمله کرده و به آن آسیب وارد می‌کند. بیماری MS در اغلب موارد با خستگی، ضعف عضلانی، اختلال در بینایی و اختلال در تعادل و هماهنگی مشخص می‌شود. علت بروز این بیماری به طور کامل مشخص نبوده و هیچ درمانی نیز برای آن وجود ندارد. درمان‌های فعلی تنها بر روی کنترل علائم بیماری تمرکز می‌کنند. بنابراین محققان درصدد هستند عواملی که خطر بروز MS را کاهش می‌دهند، شناسایی کنند. اخیراً نیز ارتباط بین دریافت اسید چرب امگا ۳ (از طریق رژیم غذایی سرشار از ماهی و دریافت مکمل روغن ماهی) با کاهش خطر ابتلا به این بیماری بررسی شده است. ماهی و سایر غذاهای دریایی منبع غنی این اسید چرب می‌باشند.
مشخص شده که امگا ۳ در دوران سالمندی از اعصاب حفاظت می‌کند و نیز از طریق مکانیسم‌های مختلف التهاب مرتبط با بیماری MS را کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده ۱۱۵۳ نفر با میانگین سنی ۳۶ سال شرکت کردند. عادات غذایی افراد، به خصوص میزان دریافت ماهی و مکمل روغن ماهی، بررسی شد. بر اساس میزان مصرف ماهی شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند. گروه اول ماهانه ۱ تا ۳ واحد ماهی مصرف کرده و به طور روزانه مکمل روغن ماهی دریافت می‌کردند. گروه دوم ماهانه کمتر از ۱ واحد ماهی خورده و مکمل روغن ماهی دریافت نمی‌کردند.
نتایج نشان داد که دریافت مقادیر بالاتر ماهی با کاهش ۴۵ درصدی خطر ابتلا به MS مرتبط بود. در افراد مبتلا به MS، ۱۸۰ نفر به طور منظم ماهی و مکمل روغن ماهی دریافت می‌کردند. اما در میان افراد سالم ۲۵۱ نفر از ماهی و مکمل روغن ماهی به طور منظم استفاده می‌کردند.
نکته عملی: مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به MS را کاهش می‌دهد.
منبع:

Present at the American Academy of Neurology’s 70th Annual Meeting, which will be held in Los Angeles, CA. 2018.

Loading