آیا مصرف غذاهای شور در افزایش وزن کودکان موثر است؟

چاقی کودکان یکی از معضلات بهداشتی جوامع امروزی است.اضافه وزن در کودکان با افزایش احتمال ابتلا به چاقی و بیماری های ناشی از آن در بزرگسالی مرتبط است و معمولا چاقی بزرگسالی ریشه در چاقی کودکی دارد. گمان می رود کودکانی که مقدار زیادی غذای شور می خورند، تمایل بیشتری برای نوشیدنی های غنی از شکر داشته باشند که این موضوع ممکن است با احتمال ابتلا به چاقی در آنها مرتبط باشد. در واقع انرژی حاصل از این نوشیدنی ها با احتمال ابتلا به چاقی مرتبط است.
محققان مرکز تحقیقات تغذیه و ورزش از دانشگاه دیکین (Deakin) استرالیا، طی مطالعه ای به بررسی ارتباط بین مقدار مصرف نمک و نوشیدنی های غنی از شکر در کودکان پرداختند. نتایج این مطالعه در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲ در مجله Pediatrics منتشر شده است.
در این مطالعه حدود ۴۳۰۰ کودک و نوجوان ۲ تا ۱۶ ساله استرالیایی شرکت داده شدند. به منظور بررسی مصرف غذاهای شور و نوشیدنی های شیرین، پرسشنامه ای که حاوی اطلاعاتی کامل در مورد آنچه طی ۲۴ ساعت گذشته توسط شرکت کنندگان خورده شده بود، تکمیل گردید.
حدود ۶۵ درصد از افراد شرکت کننده، نوشیدنی های شکردار مصرف می کردند.کودکانی که حداقل یک لیوان نوشیدنی شکردار در روز مصرف می کردند نسبت به همتایان خود که نوشیدنی های شیرین مصرف نمی کردند، ۲۶% بیشتر احتمال ابتلا به اضافه وزن یا چاقی داشتند. به ازای هر ۱ گرم سدیم دریافتی، ۴۶ گرم نوشیدنی شکردار بیشتری مصرف می شد. یافته ها حاکی از آن بود که محدود نمودن نمکی که توسط کودکان مصرف می شود می تواند منجر به کاهش اندازه دور کمر شود.
البته عوامل مخدوش کننده ای مانند ورزش و فعالیت جسمانی در این ارتباط در نظر گرفته نشده بود. دور از ذهن نیست که کودکانی که ذائقه مصرف غذاهای شور در آنها قوی تر است تمایل بیشتری نیز برای مصرف نوشیدنی های شیرین داشته باشند.اما دقیقا مشخص نیست که دریافت بیشتر سدیم، مسئول اصلی تمایل بیشتر به مصرف نوشیدنی های شیرین باشد.
داده های حاصل از مطالعه،اطلاعاتی در مورد نحوه تاثیر نمک بر افزایش تمایل به مصرف نوشیدنی های شیرین به دست نمی دهد. مشخص نیست که در صورتی که کودکان مصرف سدیم خود را کاهش دهند، مصرف نوشیدنی آنها نیز کاهش یابد. بله درست است اما ضرری ندارد که دسترسی کودکان را به غذاهای غنی از سدیم و نوشیدنی های شکردار محدود کنیم.
نکته عملی: بهتر است والدین کودکان را به مصرف آب و محدود نمودن نوشیدنی های قند دار تشویق نمایند. همچنین با توجه به آنکه افراط در مصرف غذاهای شور می تواند منجر به افزایش فشار خون در کودکان شود، متخصصان توصیه می کنند مصرف سدیم روزانه در کودکان و بزرگسالان بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم نباشد.
منبع:

Pediatrics. 2013 Jan;131(1):14

 

Loading