آب و نقش مهمی که در کاهش عفونت مثانه در زنان دارد

آب و نقش مهمی که در کاهش عفونت مثانه در زنان دارد

عفونت مجاری ادراری (UTI) می‌تواند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری شامل مجرای ادرار، مثانه و کلیه‌ها اثر بگذارد. عفونت مثانه شایع‌ترین نوع UTI است. برخی از علائم عفونت مثانه عبارتند از: احساس سوزش در هنگام دفع ادرار و تکرر ادرار.
تقریباً نیمی از زنان در طی زندگی خود UTI را تجربه می‌کنند. احتمال بروز UTI در زنان بیشتر از مردان است. زیرا پیشابراه در زنان کوتاه‌تر بوده و باکتری می‌تواند با سهولت بیشتری به مثانه برسد. همچنین پیشابراه در زنان نزدیک معقد است. معقد حاوی باکتری‌های زیادی است که با UTI در ارتباط هستند. اگر فردی یک بار این بیماری را تجربه کند ۲۵ درصد احتمال دارد که مجدداً به آن مبتلا شود.
در صورتیکه عفونت ادراری به سرعت تشخیص داده شود معمولاً عوارض مهمی ایجاد نکرده و با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اما اگر درمان نشود می‌تواند عفونت کلیه را ایجاد کند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف آب می‌تواند این عفونت‌ را کاهش دهد.
شرکت کنندگان در این مطالعه تا قبل از شروع تحقیق حدود ۱/۵ لیتر (۶ لیوان) مایعات می‌نوشیدند. سپس افراد به ۲ گروه تقسیم شده و از یک گروه خواسته شد که روزانه به میزان آب مصرفی خود ۱/۵ لیتر بیفزایند. از گروه دوم نیز خواسته شد که میزان آب مصرفی خود را افزایش ندهند. این مطالعه به مدت ۱۲ ماه انجام شد.
نتایج نشان داد در گروهی که مصرف آب خود را افزایش داده بودند تعداد دفعات ابتلا به عفونت مثانه کمتر بود. همچنین احتمال بروز عفونت مثانه در این گروه در مقایسه با گروه دوم ۵۰ درصد کاهش یافته بود. این یافته‌ها از این جهت حائز اهمیت است که شیوع عفونت مثانه در زنان زیاد است.
نکته عملی: مصرف مقادیر فراوان آب در طی روز احتمال ابتلا به عفونت مثانه را در زنان کاهش می‌دهد.
منبع:

Thomas M. Hooton et al. JAMA Internal Medicine 2018.

Loading