دیابت نوع ۲ – رژیم غذایی و درمان دیابت نوع ۲ (۱)

رژیم غذایی سالم و دیابت نوع 2

برای کنترل دیابت نوع ۲ باید داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف، استرس خود را کنترل و به طور منظم ورزش کرده و از همه مهم تر غذاهای مفید و غذاهای مضر را که بر قند خون شما موثر هستند بشناسید.

رژیم غذایی مناسب برای دیابت نوع ۲ چیست؟

یک رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به این بیماری شامل غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می شود. در این رژیم غذایی باید به کمک منابع پروتئینی کم چرب و مصرف متعادل چربی های سالم به القای حس سیری کمک کرد. در حقیقت رژیم غذایی بیماران دیابتی با رژیم افراد سالم مشابه است.
در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مشکلی به نام مقاومت به انسولین وجود دارد. مقاومت به انسولین سبب می شود هورمون انسولین قادر نباشد گلوکز (قند) را به منظور تامین انرژی وارد سلول های بدن نماید. در نتیجه گلوکز در خون تجمع پیدا کرده و قند خون به بالاتر از حد طبیعی می رسد.
مصرف غذاهای مناسب می تواند به کاهش قند خون، کنترل علائم دیابت و پیشگیری از بروز عوارض این بیماری از جمله آسیب عصبی، مشکلات بینایی، بیماری قلبی، آسیب کلیوی و سکته مغزی کمک کند.
افرادی که به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. وزن بالا احتمال ابتلا به سایر بیماری ها مانند سرطان، استئوآرتریت (آرتروز)، کبد چرب و … را افزایش می دهد.
رژیم غذایی سالم به کاهش وزن و حفظ آن در محدوده طبیعی کمک می کند. افراد چاق دیابتی حتی اگر ۵ تا ۷ درصد وزن خود را کاهش دهند می توانند در کنترل بیماری خود موفق تر باشند. رژیم غذایی سالم از این که مبتلایان به پردیابت (پیش دیابت) به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند پیشگیری می کند.

آیا بیماران مبتلا به دیابت نوع 2  باید به کالری دریافتی خود توجه داشته باشند؟

نیازی نیست که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور ناگهانی و سریع سبک زندگی خود را تغییر دهند. تغییرات کوچک، تدریجی و ساده می تواند به اصلاح پایدار سبک زندگی در طولانی مدت کمک کند. در غیر این صورت، ممکن است انجام این تغییرات برای شما دشوار بوده و بعد از مدتی به سبک زندگی قبلی و عادات غذایی نادرست خود برگردید. در نتیجه وزنی که کم کرده اید مجدداً بر می گردد.
سازگاری با این تغییرات کلید کاهش وزن موفق در طولانی مدت است. شما برای شروع می توانید از توصیه های زیر کمک بگیرید:
• برای آن که مصرف سبزیجات را افزایش دهید ابتدا یک واحد سبزیجات غیرنشاسته ای به وعده شام خود اضافه کنید. سپس در یکی از میان وعده ها سبزیجات را بگنجانید.
• میوه بیشتری مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که مصرف انواع توت، سیب و گلابی با کاهش وزن مرتبط است. این دسته از مواد غذایی سرشار از فیبر هستند. البته سایر میوه ها نیز فیبر دارند. نکته مهم آن است که مبتلایان به دیابت باید به میزان کربوهیدرات موجود در میوه ها توجه داشته باشند. دریافت بیش از حد کربوهیدرات سبب افزایش قند خون می شود.
• فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. شما باید هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی هوازی انجام دهید (۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ دقیقه). برای شروع می توانید ابتدا چند بار در هفته ۱۵ دقیقه پیاده روی داشته باشید. سپس به مدت زمانی که صرف پیاده روی می کنید بیفزایید.
• صبحانه بخورید. یکی از عواملی که می تواند به کاهش وزن در طولانی مدت کمک کند خوردن صبحانه است. افراد مبتلا به دیابت می توانند از نان سبوس دار، تخم مرغ آبپز، مغزهای خوراکی (بدون نمک) و شیر کم چرب در وعده صبحانه استفاده کنند.

آیا بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باید به کالری دریافتی خود توجه داشته باشند؟

توجه به کالری دریافتی می تواند به کاهش وزن بیماران مبتلا به اضافه وزن و چاقی کمک کند. اما علاوه بر کالری، باید کیفیت رژیم غذایی نیز در نظر گرفته شود. ممکن است شما با رژیم غذایی که دارید وزن کم کنید اما کیفیت رژیم غذایی تان نامناسب باشد. به همین علت اگر می خواهید کالری دریافتی خود را کنترل کنید حتماً از مصرف غذاهای سالم اطمینان حاصل کنید.
برای این کار باید به حجم غذای مصرفی خود و همچنین تاثیر غذاهای مختلف و تاثیر زمان مصرف غذاها بر روی قند خون خود توجه داشته باشید. افراد مبتلا به دیابت برای کنترل کالری دریافتی خود می توانند از توصیه های کلی زیر کمک بگیرند. این بیماران باید برای تنظیم دقیق تر رژیم غذایی به متخصص تغذیه مراجعه نمایند:
• معمولاً زنان کوچک اندام که از نظر فیزیکی فعال هستند، زنان با جثه کوچک یا متوسط که می خواهند وزن خود را کاهش دهند و زنان با جثه متوسط که فعالیت بدنی زیادی انجام نمی دهند روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارند.
• زنان با جثه درشت که خواهان کاهش وزن هستند، مردان کوچک اندام که وزن مناسب دارند، مردان با جثه متوسط که فعالیت بدنی ندارند و مردان با جثه متوسط که می خواهند وزن خود را کاهش دهند روزانه به ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارند.
• مردان متوسط یا بزرگ جثه که از نظر فیزیکی فعال هستند، مردان بزرگ جثه که وزن مناسب دارند و زنان متوسط یا بزرگ جثه که از نظر فیزیکی خیلی فعال هستند به حدود ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارند.

Loading