خواص گوشت قرمز – تاثیر گوشت قرمز بر سلامتی

گوشت قرمز که شامل گوشت گوسفند و گوساله می شود یکی از پرمصرف ترین انواع گوشت در میان ایرانیان است. علیرغم فوایدی که مصرف گوشت قرمز می تواند داشته باشد اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند که در اینجا به آن ها اشاره خواهیم کرد.

سرطان

برخی شواهد و همچنین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می دهد که احتمالاً گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. همچنین شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد گوشت قرمز فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و گوشت دودی شده یا نمک سود شده خطر سرطان را افزایش می دهد.
مصرف زیاد گوشت قرمز فرآوری شده با افزایش خطر سرطان روده بزرگ، پانکراس و پروستات مرتبط است. به طوریکه مصرف هر ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز خطر سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد افزایش می دهد. همچنین پختن گوشت قرمز با حرارت های بالا مانند سرخ کردن یا کباب کردن با افزایش خطر سرطان همراه است. حرارت زیاد سبب تولید آمین های هتروسیکلیک (HCAs) و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) می شود که در حیوانات آزمایشگاهی خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. هرچند نقش این ترکیبات در انسان به خوبی شناخته نشده است.
نارسایی کلیوی
نارسایی کلیوی به معنای ناتوانی کلیه ها در دفع آب و مواد زائد از بدن است. دیابت و پرفشاری خون خطر بروز نارسایی کلیوی را افزایش می دهند. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نیز نشان داد که گوشت قرمز احتمالاً می تواند خطر نارسایی کلیوی را افزایش دهد.

بیماری قلبی

سالانه هزاران مرگ به علت بیماری های قلبی به وقوع می پیوندد. رژیم غذایی ناسالم، مصرف زیاد چربی های اشباع و کلسترول خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان دهنده نقش گوشت قرمز در بروز بیماری قلبی و سایر بیماری های قلبی – عروقی است. در مطالعه ای که بر روی ۳۷۰۰۰ مرد انجام شد دریافت بیش از ۷۵ گرم گوشت قرمز فرآوری شده در روز نسبت به زمانی که میزان مصرف کمتر از ۲۵ گرم در روز بود خطر نارسایی قلبی را ۲۸/۱ برابر افزایش می داد.
برخی مطالعات نشان داده اند باکتری های روده ال – کارنیتین موجود در گوشت قرمز را به ترکیبی به نام تری متیل آمین N- اکسید (TMAO) تبدیل می کند. در حیوانات آزمایشگاهی این ترکیب در بروز تصلب شرائین و درنتیجه سکته قلبی و مغزی نقش دارد.
البته نتایج در این زمینه متناقض است. برخی پژوهش ها نشان داده که مصرف ۹۰ گرم گوشت قرمز به صورت ۳ بار در هفته با افزایش خطر بیماری های قلبی – عروقی مرتبط نیست.

دیورتیکولیت

در بیماری دیورتیکولیت التهاب در دیواره روده بزرگ مشاهده می شود. التهاب سبب بروز عوارضی مانند آبسه، سوراخ شدن روده بزرگ، عفونت و تورم دیواره شکم (پریتونیت) می شود. به نظر می رسد که احتمالاً مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

میزان مجاز مصرف گوشت قرمز

علیرغم وجود شواهدی که نشان دهنده ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و بروز برخی بیماری ها هستند، باید به این نکته توجه شود که گوشت قرمز سرشار از مواد مغذی است. ۱۰۰ گرم گوشت قرمز ۲۵ درصد نیاز روزانه افراد به ویتامین B3 و ۳۲ درصد نیاز به روی را تامین می کند. گوشت قرمز غنی از آهن، ویتامین B6، سلنیوم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.
موسسه تحقیقات سرطان توصیه می کند به منظور کاهش بروز سرطان مصرف گوشت قرمز پخته به کمتر از ۵۴۰ گرم در هفته کاهش یابد و از مصرف گوشت های فرآوری شده به طور کامل خودداری شود.

 

Loading