مطالعات نشان داده اند که مصرف بالای گوشت قرمز، غذاهای فراوری شده با گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب،  می توانند سبب افزایش خطر بیماری قلبی شود.  مشاهده شده است که زنانی که ۲ وعده گوشت قرمز در روز مصرف می کنند در مقایسه با زنانی که نصف یک واحد گوشت قرمز مصرف می کنند، ۳۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی را دارند.

مطالعه ای که اخیرا  توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد صورت گرفته نشان می دهد که جایگزین کردن گوشت قرمز با سایر منابع،  یا کم کردن مقدار آن در برنامه غذایی فواید بسیاری دارد. داده ها نشان می دهند که مصرف بیشتر وعده های پروتئینی از گزینه های: گوشت ماکیان، ماهی و دانه های گیاهی به صورت معنی داری سبب کاهش خطر بیماری قلبی خواهد شد .

شرکت کنندگان در این مطالعه شامل ۸۴۳۶  خانم بین سنین ۳۰ تا ۵۵ سال بودند؛  که به مدت ۲۶ سال از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۶ مورد پیگیری قرار گرفتند. اطلاعاتی که از این افراد جمع آوری شد شامل:  سابقه پزشکی و شیوه زندگی به معنای برنامه غذایی بود  که به مدت ۲۶ سال از طریق پرسشنامه معتبر غذایی جمع آوری شد. این مطالعه تنها برروی زنان صورت گرفت ؛ اما نتایج آن برای مردان هم قابل تعمیم بود. مشاهده شد افرادی که یک وعده گوشت قرمز در روزمصرف می کردند،  در مقایسه با زنانی که سایر منابع پروتئینی را مصرف می کردند به صورت معنی داری احتمال کمتری در مبتلا شدن به بیماری قلبی داشتند :

-۳۰ درصد خطر کمتر با  مصرف یک وعده از دانه ها در روز

-۲۴ درصد خطر کمتر با مصرف یک وعده ماهی در روز

-۱۹ درصد کاهش خطر با مصرف یک وعده گوشت ماکیان در روز

– ۱۳ درصد کاهش خطر با مصرف یک وعده محصولات لبنی کم چرب

برهمین اساس متخصصین توصیه می کنند که منابع پروتئینی دیگری به جزگوشت قرمز نیز وجود دارد که شما برای تامین مورد نیاز بدنتان می توانید مصرف کنید و نیازی به مصرف هات داگ، همبرگر، سوسیس، گوشت دودی یا گوشت تازه قرمز نخواهید داشت .

نکته عملی: اگر شما از دسته افراد نگران در مورد بیماری های قلبی هستید و تمایل به کاهش این خطر را دارید؛ می بایست تلاش خود را از همین امروز شروع کنید و گوشت قرمز را با سایر منابع غنی پروتئینی سالم مانند ماهی،مرغ،محصولات لبنی کم چرب و دانه ها جایگزین کنید.

منبع: Circulation, 2010;

Loading