گوشت خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی را افزایش دهد.

    کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)بیماری جدی و رو به رشد خصوصاً در جوامع غربی می باشد. یافته های اخیر افزایش خطر ابتلا به این بیماری را با مصرف پروتئین حیوانی اثبات کرده است.
بیماری کبد چرب غیرالکلی به تجمع چربی در سلول های کبدی اطلاق می گردد که به مصرف الکل مربوط نمی باشد. NAFLD می تواند به جراحت دائمی کبد، تحت عنوان سیروز، منجر شود که در نهایت اختلال عملکرد کبد و سرطان را به همراه دارد. همچنین این بیماری عامل خطری برای سایر مشکلات اعم از دیابت نوع۲، تصلب شرایین و دیگر بیماری های قلبی – عروقی می باشد.
از آنجایی که یکی از عوامل خطر ابتلا به NAFLD چاقی است، این بیماری با شیوع چاقی رو به افزایش است. در مراحل اولیه، کاهش وزن و تغییر در شیوه زندگی می تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری نماید. مطالعات اخیر نشان می دهد حتی نوع غذاهایی که می خوریم نیز می تواند نقش مهمی در این بیماری داشته باشد. 
اخیراً مطالعه ای بر روی افراد سالمند دارای وزن نرمال و اضافه وزن در هلند انجام شد و پرسشنامه بسامد خوراک آن ها تکمیل گردید. نتایج حاصل NAFLD را در ۳۵ درصد از شرکت کنندگان نشان می داد. محققان ارتباط معنی داری بین رژیم غذایی و خطر کبد چرب غیرالکلی را در افراد مبتلا به اضافه وزن پیدا کردند.
نکته عملی: مصرف پروتئین حیوانی با  خطر ابتلا به NAFLD در بزرگسالان دارای اضافه وزن همراه است. رژیم غذایی مملو از پروتئین های حیوانی و مواد غذایی تصفیه شده، می تواند منجر به اختلال در هموستاز بدن، متابولیسم گلوکز و تعادل اسید شود.
منبع:

Presented at the International Liver Congress in Amsterdam, in the Netherlands, 2017.

 

Loading