گردو و نقش آن در حفظ سلامت روده بزرگ و کاهش کلسترول بد

گردو و نقش آن در حفظ سلامت روده بزرگ و کاهش کلسترول بد

مشخص شده که مصرف مغزها، از جمله گردو، به حفظ سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) کمک می‌کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که احتمالاً گردو از طریق اثر بر باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش در ایجاد برخی از این فواید نقش دارد. این ماده غذایی حاوی فیبر است. فیبر منبع غذایی باکتری‌های روده بوده و به عملکرد باکتری‌ها کمک می‌کند. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، مغزها و حبوبات از منابع گیاهی حاوی فیبر به شمار می‌روند. مصرف انواع متنوعی از این مواد غذایی سبب تنوع باکتری‌های روده و در نتیجه حفظ سلامتی بدن می‌گردد.
در مطالعه مذکور، ۱۸ زن و مرد سالم شرکت کردند. شرکت‌کنندگان یا از مغزها استفاده نمی‌کردند و یا ۴۲ گرم (معادل یک سوم لیوان) گردو مصرف می‌کردند. نمونه خون و مدفوع افراد در ابتدا و انتهای مطالعه جمع‌آوری شد.
نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف گردو نه تنها بر روی باکتری‌های روده اثر می‌گذارد، بلکه کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. کاهش LDL به حفظ سلامت قلب و سلامت متابولیک کمک می‌کند. مصرف گردو سبب افزایش باکتری‌های تولیدکننده بوتیرات می‌شود. بوتیرات در حفظ سلامت کولون (روده بزرگ) نقش دارد.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، مصرف گردو منجر به افزایش ۳ نوع باکتری Faecalibacterium، رزبوری و کلستریدیوم گردید. این باکتری‌ها قادر به تولید بوتیرات هستند. مشخص شده که Faecalibacterium در حیوانات التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین با بهبود حساسیت به انسولین مرتبط است. از سوی دیگر، مصرف این ماده غذایی سبب کاهش اسیدهای صفراوی ثانویه گردید. اسیدهای صفراوی ثانویه می‌توانند سبب آسیب سلول‌ها در لوله گوارش گردند. بنابراین، کاهش آن‌ها به حفظ سلامت انسان کمک می‌کند.
نکته عملی: مصرف متعادل گردو با اثر بر باکتری‌های روده به حفظ سلامت روده بزرگ کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد.
منبع:

Hannah D Holscher et al. The Journal of Nutrition 2018.

Loading