کمبود خواب یکی از دلایل ابتلا به دیابت

به گفته دانشمندان برای مصون ماندن از ایجاد اختلال در کار ارگانیسم مانند اختلال در کار سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی و ایمنی و غدد درون ریز، انسان باید به اندازه کافی بخوابد.به گفته دانشمندان، کامل نبودن خواب در شب منجر به چاقی می شود به طوری که دانشمندان ثابت کرده اند کم خوابیدن باعث افزایش تولید هورمون گرسنگی یعنی هورمون گرلین در انسان می شود. علاوه بر این دانشمندان ثابت کرده اند افرادی که کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می خوابند دو و نیم برابر بیشتر از دیگر اشخاصی که به مقدار کافی می خوابند در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

در این مطالعه محققان به بررسی اثرات کم خوابی در افرادی که سابقه بیماری دیابت در خانواده ی خود نداشتند پرداختند.  در این خصوص ۳۷۵۰  فرد ۳۵  الی ۵۵ ساله که بیشتر آنها به علت شغلشان ملزم به کم خوابی بودند در طی سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مورد مطالعه قرار گرفتند. سلامتی، میزان خواب ، کیفیت خواب روزانه و قند خون ناشتا این افراد در طی سالهای ۲۰۰۷ و  2008 از طریق پرسشنامه پیگیری شد.

در این پیگیری با مقایسه افرادی که۵ ساعت خواب روزانه داشتند با افرادی که ۷ ساعت در طول روز می خوابیدند مشخص گردید ۳.۴ % ریسک ابتلا به دیابت در افراد کم خواب افزایش یافته است. فاکتور دیگری که مورد بررسی قرار گرفت کیفیت خواب و مقدار بیدار شدن در بین خواب شبانگاهی بود.در پایان این مطالعه۱۲۱ مورد مبتلا به دیابت گزارش شد که به علت کم خوابی به این بیماری مبتلا شده بودند.

نکته عملی:این مطالعه نشان داد که کمبود خواب و نیز خواب بی کیفیت سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود. پس  برای پیشگیری از این بیماری در کنار داشتن یک زندگی سالم همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، خواب کافی را فراموش نکنیم.

منبع:  Diabetes Care  February 2012   vol. 35  no. 2  313-318     

Loading