کشف ماده ای در نارنگی برای پیشگیری از چاقی و دیابت

باشیوع بی رویه چاقی، دیابت و بیماریهای متابولیک در دهه اخیر، یافتن راهها و مواد موثر در کنترل و پیشگیری این بیماریها مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. استفاده از مواد غذایی و نیز عناصر موجود در آنها بدلیل سهل الوصول بودن و عوارض کمتر دارای اهمیت ویژه ای شده است. مطالعه ای که به تازگی در مجله دیابت به چاپ رسیده است نشان می دهد که ماده ای در نارنگی وجود دارد که نه تنها از چاقی پیشگیری می کند بلکه قادر است از فرد در مقابل ابتلا به دیابت نوع ۲ و حتی آترواسکلروز (دو بیماری اصلی موثر در ایجاد حملات قلبی و سکته مغزی) محافظت نماید. این ماده یک نوع فلاوونوئید به نام نوبیلتین (Nobiletin) است.

در این مطالعه که بر روی مدل حیوانی انجام شده، موش ها به دو گروه تقسیم شدند . به گروه اول رژیمی غنی از چربی و قند های ساده داده شد. این موشها بعد از مدتی چاق شده و تمامی علائم سندروم متابولیک در آنها دیده شد از جمله: کلسترول و تری گلیسیرید بالا، قند خون بالا و مقاومت به انسولین و ابتلا به کبد چرب. سندروم متابولیک می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

در موش های گروه دوم رژیمی مشابه گروه اول همراه نوبیلتین داده شد. در پایان هیچ افزایشی در کلسترول و تری گلیسیرید و قند خون دیده نشد و افزایش وزن نیز طبیعی بود. نتایج این مطالعه نشان داد که نوبیلتین می تواند با تحریک بیان ژن درگیر در سوخت چربی اضافه و مهار ژن مسئول ساخت چربی ، از ساخت چربی در کبد جلوگیری کند.

محققان این مطالعه در تحقیقی که در گذشته بر روی گریپ فروت هم انجام داده بودند ماده ای به نام نارینگنین(Naringenin) را کشف کردند که اثری مشابه نوبیلتین داشت. اما اثر نوبیلتین ۱۰ برابر قوی تر از این ماده است.

به نظر می آید که این مطالعه می تواند راه را برای مطالعات بعدی در زمینه یافتن روش مناسب درمانی در سندروم متابولیک در انسان هموار سازد.

نکته عملی: مصرف مقادیر کافی میوه و سبزیجات در رژیم روزانه افراد از توصیه های متخصصین تغذیه است. امروزه خواص بسیاری برای آنها شناخته شده و با پیشرفت علم فواید آنها بیش از پیش بر همگان آشکار می شود. حتی با کمک استخراج مواد موثر در میوه و سبزیجات می توان داروهای موثر در درمان بسیاری از بیماری ها را ساخت. یکی از این مواد نوبیلتین در نارنگی است که بر اساس نتایج مطالعات می تواند نقش مهمی در پیشگیری از چاقی و ابتلا به سندروم متابولیک داشته باشد.

منبع: Diabetes, 2011

Loading