کدام مواد غذایی برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفیدند

آرتریت روماتوئید یک بیمار خودایمنی است. در بیماری‌های خودایمنی بدن سلول‌های سالم خود را نشناخته و به عنوان عامل خارجی به آن‌ها حمله می‌کند. این امر سبب التهاب در مفاصل می‌شود که به صورت تورم و درد مشخص می‌شود. برخی داروها برای درمان علائم این بیماری به کار می‌روند. اما مصرف آن‌ها می‌تواند با عوارضی همراه باشد.
نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده لیستی از مواد غذایی که در طولانی مدت به بهبود علائم آرتریت روماتوئید کمک می‌کنند، فراهم ساخته است.
بر اساس یافته‌های مطالعه فوق مصرف منظم مواد غذایی حاوی فیبر، سبزیجات، میوه‌ها و ادویه‌ها (شامل زردچوبه و زنجبیل) و حذف غذاهایی که سبب التهاب و آسیب می‌شوند، می تواند به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در کنترل علائم و اثرات بیماری کمک کند. اضافه کردن پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی نیز در کاهش روند پیشرفت بیماری و کاهش علائم این بیماری نقش دارد. روغن زیتون، روغن ماهی، چای سبز و ماست نیز از جمله مواد غذایی مفید به شمار می‌روند. این مواد غذایی سبب کاهش سیتوکین‌ها یا مواد ترشح شده توسط سلول‌های ایمنی و درنتیجه کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بیماران می‌شوند.
در این راستا به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید توصیه می‌شود از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کرده و از استعمال سیگار و مصرف الکل خودداری نمایند.
شرکت‌های دارویی می‌توانند از این یافته‌ها برای تولید محصولاتی طبیعی استفاده کنند. استفاده از این محصولات نسبت به داروهای شیمیایی ارجحیت دارد. زیرا سبب بروز عوارض جانبی نمی‌شود، از منابع طبیعی به دست آمده و ارزان‌تر است.
محققان توصیه می‌کنند که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید قبل از انجام هر نوع تغییری در رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه مشورت نمایند. زیرا این بیماران باید از نیازهای تغذیه‌ای خود، آلرژی‌ها و هر نوع سابقه بیماری‌های مرتبط با غذا مطلع باشند.
نکته عملی: مصرف میوه‌ها، سبزیجات و ادویه‌ها در بهبود علائم آرتریت روماتوئید نقش دارد.
منبع:

Shweta Khanna et al. Frontiers in Nutrition 2017

Loading