کاهش عوارض عمل جراحی چاقی با رژیم قبل از انجام عمل

در سال های اخیر استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن عمومیت بیشتری پیدا کرده است و بیماران به دنبال روش جراحی هستند که مطمئن تر باشد و قدمت بیشتری داشته باشد. برخی از جراحان، قبل از عمل جراحی برای کاهش وزن، بیماران در معرض خطر را موظف به کاهش وزن قبل ازعمل می نمایند. با وجود این برخی دیگر معتقدند، دستور کاهش وزن قبل از عمل به بیماران، ممکن است عامل بازدارنده ای برای این بیماران باشد. بعلاوه اثرات طولانی مدت کاهش وزن قبل از عمل جراحی نیزهنوز کاملا مشخص نیست. از آنجایی که اکثر بیماران چاق مفرط، متقاضی استفاده از عمل جراحی برای کاهش وزن هستند، پزشکان باید فاکتورهای خطر را شناسایی کنند و برای داشتن جراحی موفقیت آمیز به بیماران کمک کنند .

طبق پژوهشی جدید که در مجله آرشیو جراحی چاپ شده است، کاهش وزن قبل از عمل جراحی، به کاهش عوارض بعد از جراحی کمک می کند. این مطالعه بیان می دارد: کاهش وزن قبل از عمل جراحی، سبب می شود بیماران  به نتایج مطلوبتری از عمل جراحی برای کاهش وزن دست یابند.  در این مطالعه، تمامی این بیماران تحت عمل بای پس معده قرار گرفتند، در این روش ابعاد معده کوچک می گردد و سبب می شود مقادیر اندکی غذا در معده جای گیرد

در این مطالعه، بررسی پرونده های پزشکی ۸۸۱ بیمار که جراحی برای کاهش وزن داشتند، نشان داد:  بیمارانی که کاهش وزن بیشتری قبل از عمل جراحی داشتند، کمتر دچار عوارض بعد از عمل مانند عفونت، مشکلات کلیوی و … می شدند. ۸۸۱ بیمار مورد مطالعه، تغییرات وزنی متفاوتی قبل از عمل جراحی داشتند. بررسی ها نشان داد میزان عوارض جراحی در بیمارانی که قبل از عمل جراحی افزایش وزن داشتند تقریبا دو برابر بیمارانی بود که قبل از عمل، کاهش وزن داشتند. علاوه بر این نشان داده شد که صرفنظر از افزایش یا کاهش وزن قبل از عمل جراحی، بیمارانی که عمل جراحی باز تهاجمی داشتند، بیشتر در معرض خطر عوارض بعد از جراحی بودند.

نکته عملی: بیماران باید توجه داشته باشند که انجام عمل جراحی برای کاهش وزن، درمان قطعی نمی باشد. بلکه برای حفظ کاهش وزن بعد از عمل جراحی، داشتن رژیم غذایی سالم، ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی، و انجام اصلاحاتی درعادات غذایی ضروری می باشد که باید حتی قبل از آن که یک فرد کاندید عمل جراحی شود، صورت پذیرد.

منبع: Archives of Surgery, December 2009.

Loading