کاهش شانس ابتلا به سرطان سینه با مصرف قهوه

سرطان سینه جزء سرطان های نسبتاً شایع و خطرناک در بین زنان می باشد. هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند. باید توجه داشت یک رژیم غذایی سالم بر پایه ی منابع گیاهی در مقایسه با رژیم های پرچرب و حاوی منابع حیوانی می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از این سرطان مؤثر باشد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، معمولاً مصرف میوه  و سبزی تازه و مواد غذایی حاوی فیبرهای گیاهی را توصیه می کنند. براساس پژوهش های اخیر قهوه نیز از موادی غذایی است که از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند.

بر اساس این مطالعه افرادی که قهوه می نوشند نه تنها از طعم این نوشیدنی لذت می برند، بلکه خطر ابتلا به سرطان در این افراد نیز کاهش می یابد. طبق این مطالعه نوشیدن قهوه بخصوص سبب کاهش سرطان سینه نوع ER-negative(سرطان سینه استروژن منفی) می گردد.

در این مطالعه، پژوهشگران سوئدی فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی و مصرف قهوه را در زنان مبتلا به سرطان سینه در مقایسه با زنان سالم مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند شیوع سرطان سینه در میان مصرف کنندگان قهوه کمتر از افرادی است که بندرت قهوه می نوشیدند. با وجود این، طبق این مطالعه چندین فاکتور مربوط به شیوه زندگی نیز بر سرطان سینه تاثیرگذار هستند؛ این فاکتورها شامل سن یائسگی، میزان فعالیت بدنی،  وزن، تحصیلات و سابقه خانوادگی سرطان سینه می باشند. محققین با در نظر گرفتن این فاکتورها دریافتند که اثر محافظتی قهوه تنها بر سرطان سینه نوع ER-negative دیده می شود.

در مورد اثرات سودمند قهوه اطلاعات متناقصی وجود دارد؛ این امر شاید به شیوه آماده سازی قهوه و یا نوع دانه قهوه انتخاب شده بستگی داشته باشد. پژوهشگران بیان می دارند که از آنجایی که مصرف قهوه تاثیری در کاهش سرطان سینه نوع ER-positive نداشت، نمی توان اثرات محافظتی قهوه را به فیتواستروژن موجود در آن نسبت داد.

نکته عملی: همانطور که می دانیم یک رژیم غذایی سالم می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از این سرطان مؤثر باشد. طبق این مطالعه اثرات سودمند مصرف قهوه در پیشگیری از سرطان سینه نوع ER-negative در زنان محرز می باشد، اگرچه مکانیسم دقیق و ترکیباتی که سبب این اثر قهوه می گردند، هنوز مشخص نشده است، در ضمن باید توجه داشت تمامی انواع قهوه دارای این اثر نمی باشند.

منبع: Breast Cancer Research 2011

Loading