کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه با کاهش مصرف نوشیدنیهای شیرین

سنگ کلیه بیماری است که باعث درد در پهلوی سمت چپ یا راست بدن می‌شود. سنگ دستگاه ادراری یکی از ناراحت کننده‌ترین بیماری‌ها است. اغلب بیماران مبتلا به سنگهای کلیه معمولاً در سالهای اولیه بلوغ مراجعه می‌کنند و حد اکثر شیوع سنی آن در حدود ۲۸ سالگی است. بیست درصد از مردان و ۱۰ درصد از زنان در طول عمر خود مشکل سنگ کلیه را تجربه می کنند. در اغلب موارد، نوشیدن مایعات بیشتر به عنوان راهی جهت جلوگیری از تشکیل سنگ های بیشتر در آینده به این بیماران توصیه می شود.
در مطالعه جدیدی که اخیراً در مجله آمریکایی انجمن نفرولوژی (CJASN) به چاپ رسیده است، به بررسی اثر مصرف برخی از نوشیدنی ها بر ایجاد سنگ های کلیوی پرداخته اند و این پژوهش نشان می دهد که مصرف نوشیدنیهای شیرین شده نظیر نوشابه ممکن است خطر ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش دهد. در این مطالعه دیده شد که ارتباط بین مصرف نوشیدنیها و ایجاد سنگ کلیه به نوع نوشیدنی مصرفی بستگی داشته و با مصرف بالای نوشیدنی های شیرین شده، شیوع سنگ های کلیه نیز افزایش می یابد.

بطور کلی ۱۹۴۰۹۵ نفر بمدت ۸ سال مداوم در این مطالعه حضور داشتند. شرکت کنندگان در گروه های متفاوت قرار گرفتند و هر دو سال پرسشنامه هایی در خصوص سابقه پزشکی، سبک زندگی و داروهای مصرفی، توسط این افراد تکمیل و مورد ارزیابی واقع می شد. سوالات مطرح شده در رژیم غذایی آنان نیز هر چهار سال به روز می شده است.

محققان دریافتند که خطر تولید و توسعه سنگ های کلیه در شرکت کنندگانی که یک یا چند وعده در روز نوشیدنیهای شیرین مصرف می کردند در مقایسه با آن دسته از افراد که کمتر از یک وعده در هفته از این قبیل نوشیدنیها دریافت می کردند، ۲۳ درصد بالاتر بوده است. همچنین مشخص شد که برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه، چای و آب میوه های طبیعی، با کاهش خطر تشکیل سنگ همراه هستند.

نکته عملی: نتایج این مطالعه حاکی از آنند که برخی از نوشیدنی ها با کاهش خطر تشکیل سنگ های کلیه در ارتباط اند و برخی دیگر نیز با ریسک بالاتری همراه هستتند، " از آنجائیکه بطور کلی مصرف مایعات خطر تشکیل سنگ را در بدن کاهش می دهند، همواره توصیه می شود که برای داشتن کلیه های سالم مایعات فراوان بنوشید و از نوشیدنیهای سالم نظیر آب و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید. دانستن این امربطور قابل توجهی به پزشکان، در پیاده سازی استراتژی های کاهش تشکیل سنگ در بیمارانشان اثر بخش و مفید بوده است.
منبع :

Clinical Journal of the American Society of Nephrology (CJASN) . August 07, 2013 vol. 8 no. 8 1389-1395
 

Loading