چاقی و ناباروری در مردان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش دور کمر سبب کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود.
محققان هندی بیش از ۱۲۰۰ مرد را مورد بررسی قرار داده و دریافتند بالا بودن بیش از حد وزن با کاهش حجم منی، تعداد اسپرم و غلظت اسپرم مرتبط است. علاوه براین، تحرک اسپرم (توانایی حرکت سریع در دستگاه تناسلی زنانه) ضعیف است. از سوی دیگر، اسپرم در مردان چاق نسبت به سایرین دارای نقایص بیشتری است. این نقایص شانس باروری را حتی از طریق IVF کاهش می‌دهد. کاهش کیفیت اسپرم می‌تواند سبب کاهش باروری شود.
چاقی والدین اثرات مخربی بر سلامت جنین، بارداری و نرخ تولد دارد. در گذشته مشخص شده بود که زنان چاق به زمان بیشتری برای بارداری نیاز دارند. نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که در مردان چاق نیز تاخیر در باروری وجود دارد.
چگونگی تاثیر چاقی بر کیفیت اسپرم شناخته نشده است. اما در تحقیقی که در حال انجام است اثر کاهش وزن بر کیفیت اسپرم بررسی می‌شود. اگرچه این مطالعه به پایان نرسیده است اما نتایج اولیه نشان‌دهنده بهبود کیفیت اسپرم در مردانی است که در حال کاهش وزن هستند.
نکته عملی: مصرف غذاهای پرکالری مانند فست‌فودها و عدم فعالیت بدنی نه تنها خطر دیابت، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند شانس پدر شدن را نیز کاهش دهد.
منبع:

G. A. Ramaraju et al. Andrologia 2017

Loading