چاقی و افزایش ریسک سقط جنین

چاقی از بیماری‌های مزمنی است که ارگان‌های مختلف بدن را درگیر کرده و می‌تواند تاثیرات سوء خود را برنحوه عملکرد این ارگان‌ها بروز دهد. یکی از دستگاه‌های اساسی بدن که فعالیت‌هایش در اثر افزایش وزن بی‌رویه دچار اختلال خواهد شد، دستگاه تولید مثل بویژه در خانم‌ها است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که چاقی در خانم‌ها به دلیل تاثیرات نامطلوب هورمونی و نیز احتمال کم انجام تخمک‌گذاری فعال، میزان ریسک نا باروری را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن که در خانم‌هایی که حاملگی را با چاقی شروع می‌نمایند، ریسک ابتلا به عوارض در دوران حاملگی اعم از افزایش فشار خون و نیز دیابت حاملگی افزایش می‌یابد. نمونه بارز این تغییرات در مبتلایان به تخمدان پلی‌کیستیک مشهود است.

گرچه میزان موفقیت در باروری بدلیل چاقی کاهش می‌یابد نکته اساسی‌تر آن است که حتی پس از وقوع باروری میزان ریسک سقط جنین در اثر چاقی افزایش می‌یابد. با افزایش شیوع چاقی در سنین جوانی تعداد خانم‌هایی که در دوران باروری به چاقی مبتلا می‌شوند نیز افزایش یافته است. حاصل نتایج مطالعات متعدد طی دهه‌های اخیر در ارتباط با اثر سوء چاقی بر سقط جنین نشان می‌دهد که ریسک سقط حاملگی در خانم‌های چاق ۶۷ درصد بیش از زنان با وزن طبیعی است. با توجه به این که  شانس باروری نیز در زنان چاق کاهش می‌یابد، این میزان بالای ریسک سقط حاملگی در اثر افزایش بی‌رویه وزن اهمیت بیشتری خواهد یافت.

علاوه بر این تحقیقات گذشته تاکید می‌نماید در خانم‌های چاقی که به صورت طبیعی باروری پیدا نکرده‌اند و از درمان‌های باروری بهره گرفته‌اند، ریسک حاملگی ناموفق یا سقط حتی از میزان ۶۷ درصد بالاتر است. با توجه به نکات فوق‌الذکر برای جلوگیری از این عوارض سوء، توصیه اساسی به خانم‌های جوان که از چاقی رنج می‌برند، آن است که سعی کنند که حتما حاملگی را پس از کاهش وزن آغاز نمایند چراکه در دوران بارداری به دلیل اهمیتی که تامین انواع مواد مغذی برای جنین و مادر دارد، کاهش وزن و رژیم‌های غذایی محدودکننده توصیه نمی‌شود. این به آن معنا نیست که شما که حاملگی را با چاقی شروع کرده‌اید، هر چه می‌خواهید بخورید و هر میزان افزایش وزن را می‌توانید داشته باشید!!! قطعا داشتن برنامه غذایی منظم همراه با ۷۶ کیلو افزایش وزن طی دوران بارداری برای این افراد چاق توصیه می‌شود.

از طرف دیگر از آنجا که با هر حاملگی، افزایش وزن قابل‌توجهی برای خانم‌ها ایجاد می‌شود، در خانم‌های چاق بازگشت به وزن طبیعی به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

نکته عملی: خانم‌های چاق باید درمان افزایش وزن خود را چند ماه قبل از حاملگی، بر حسب افزایش وزنی که دارند شروع نمایند، تا از عوارض چاقی در حاملگی بویژه سقط پیشگیری کنند. در صورت حاملگی همراه با چاقی، رژیم‌های غذایی معمول و کاهش وزن توصیه نمی‌شود، اما برنامه غذایی منظم و افزایش وزن کنترل شده ضروری است.

Loading