چاقی، یکی از علل مهم ابتلا به سرطان کبد

چاقی، یکی از علل مهم ابتلا به سرطان کبد

در برخی کشورها، به خصوص کشورهای توسعه یافته، به علت افزایش شیوع چاقی و عفونت هپاتیت میزان سرطان کبد افزایش یافته است. میزان بقای مبتلایان به این سرطان کم است. بنابراین، پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است
هپاتیت C و B یک عفونت ویروسی هستند که سبب التهاب در کبد می‌شوند. در صورتی که درمان انجام نشود، التهاب به سیروز و سپس سرطان کبد تبدیل می‌شود. بسیاری از مبتلایان به هپاتیت C و B از ابتلای خود به این بیماری مطلع نیستند. بنابراین، تشخیص بیماری در آن‌ها بسیار دیر اتفاق می‌افتد. داروهای ضدویروس جدید ۹۵ درصد موارد هپاتیت C را درمان می‌کنند. اما درمان هپاتیت B از اثربخشی کمتر برخوردار است. در هپاتیت B داروها عفونت را کنترل کرده و در اغلب موارد از تبدیل آن به سرطان کبد جلوگیری می‌نمایند.
چاقی سبب بروز کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می‌شود. NAFLD زمانی رخ می‌دهد که مقادیر زیادی چربی در کبد تجمع یابد. این بیماری کبدی معمولاً هیچ علامت هشدار دهنده‌ای ندارد. NAFLD نیز، همانند هپاتیت، می‌تواند به سرطان کبد تبدیل شود. آمارها نشان می‌دهد از میان افراد مبتلا به NAFLD، از هر ۱۰ نفر ۱ نفر به سیروز کبدی مبتلا می‌شود. همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها به سرطان کبد مبتلا می‌گردند. این امر نشان می‌دهد که چاقی به تنهایی یکی از علل عمده ابتلای به این سرطان است.
بسیاری از موارد سرطان کبد در دهه ۵۰ زندگی رخ می‌دهد. یعنی در سنینی که افراد هنوز قادر به کار کردن هستند. بنابراین، خانواده‌ها نه تنها یکی از اعضای خود، بلکه حتی نان‌آور خود، را از دست می‌دهند.
نکته عملی: پیشگیری از چاقی و تشخیص به موقع هپاتیت احتمال ابتلا به سرطان کبد را کاهش خواهد داد. این امر هزینه‌های تحمیل شده به خانواده‌ها و سیستم‌های بهداشتی را کاهش خواهد داد.
منبع:

Presented at the Global Hepatitis Summit, in Toronto, 2018.

Loading