پیشگیری از بیماری قلبی با مصرف ۱ عدد تخم‌مرغ در روز

پیشگیری از بیماری قلبی با مصرف 1 عدد تخم‌مرغ در روز

یک باور قدیمی این است که تخم‌مرغ به علت داشتن کلسترول برای سلامتی کاملاً مضر است. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که می‌توان بدون نگرانی از خوردن این ماده غذایی لذت برد. در تعدادی از مطالعات گفته شده که زرده به علت داشتن کلسترول بالا، به خصوص برای افرادی که در معرض ابتلا به بیماری قلبی – عروقی (CVD) قرار دارند، مضر است. این باور به طور وسیعی توسط بسیاری از سایت‌ها و مجلات گسترش یافته است. با این حال، این ماده غذایی علیرغم داشتن کلسترول غنی از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین، فسفولیپید و کاروتنوئید است.
شواهد اخیر نشان می‌دهد که تخم‌مرغ تاثیری بر روی خطر ابتلا به CVD ندارد. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده نشان می‌دهد مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش نمی‌دهد. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که حتی مصرف ۱۲ عدد تخم‌مرغ در هفته خطر CVD را بالا نمی‌برد. اخیراً نیز تحقیقی در چین انجام شده که نشان می‌دهد مصرف منظم این ماده غذایی به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. در این مطالعه اطلاعات حدود ۴۱۶ هزار نفر (۳۰ تا ۷۹ سال) جمع‌آوری شد. در ابتدای مطالعه هیچ کدام از شرکت‌کنندگان به سرطان، CVD و دیابت مبتلا نبودند.
در مدت ۸/۹ سال پیگیری ۸۳۹۷۷ نفر به CVD مبتلا شده و ۹۹۸۵ نفر بر اثر این بیماری فوت کردند. نتایج نشان داد در کسانی که معمولاً حدود یک عدد تخم‌مرغ در روز مصرف می‌کردند خطر سکته مغزی هموراژیک ۲۶ درصد، مرگ ناشی از آن ۲۸ درصد و خطر مرگ ناشی از CVD به میزان ۱۸ درصد کمتر بود. مصرف روزانه این ماده غذایی (یا تقریباً ۵/۳ عدد در هفته) با کاهش ۱۲ درصدی خطر بیماری قلبی ایسکمیک مرتبط بود. این نتایج نشان دهنده ارتباط بین مصرف متوسط تخم‌مرغ (۱ عدد در روز) و کاهش وقایع قلبی می‌باشد.
نکته عملی: مصرف تخم‌مرغ نه تنها خطر بیماری قلبی – عروقی و سکته مغزی را افزایش نمی‎دهد، بلکه مصرف روزانه یک عدد از این ماده غذایی به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.
منبع:

Chenxi Qin et al. Heart 2018.

Loading