پروتئین‌ها و نقش آن‌ها در افزایش خطر بیماری قلبی – عروقی

عوامل زیادی مانند افزایش سن، فشارخون بالا، چربی خون بالا، دیابت، استعمال سیگار، رژیم غذایی نامناسب و چاقی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. به گفته محققان اگرچه چربی‌های موجود در رژیم غذایی بر خطر بروز بیماری‌های قلبی – عروقی اثر (CVD) دارند، اما پروتئین‌ها نیز می‌توانند در این زمینه تاثیراتی داشته باشند که اغلب در مطالعات مختلف نادیده گرفته شده است.
نتایج تحقیقی که در مجله International Journal of Epidemiology منتشر شده نشان می‌دهد که دریافت زیاد پروتئین موجود در گوشت به افزایش خطر بیماری قلبی منجر می‌شود، اما پروتئین موجود در مغزها و دانه‌ها به حفظ سلامت قلب انسان کمک می‌کند. در این مطالعه مشاهده شد در افرادی که مقدار زیادی پروتئین گوشت دریافت می‌کنند خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی ۶۰ درصد بیشتر و در کسانی که از پروتئین مغزها و دانه‌ها استفاده می‌کنند این خطر ۴۰ درصد کمتر است. این یافته‌ها با بررسی بیش از ۸۱ هزار نفر به دست آمده است.
در تحقیقات آتی باید به این سوال پاسخ داده شود که کدام یک از اسیدهای آمینه موجود در گوشت در افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی نقش دارند. اسید آمینه واحد سازنده پروتئین است. همچنین بررسی شود که آیا منبع غذایی پروتئین بر روی عوامل خطر مرتبط با CVD (مانند چربی خون، فشارخون و افزایش وزن) اثر دارد یا خیر.
نکته عملی: مصرف زیاد پروتئین موجود در گوشت خطر بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد.
منبع:

Marion Tharrey et al. International Journal of Epidemiology 2018.

Loading