ویتامین D و ارتباط آن با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ویتامین D و ارتباط آن با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ویتامین D به کمک نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. همچنین در برخی مواد غذایی مانند غذاهای غنی شده و ماهی‌های چرب یافت می‌شود. این ویتامین در حفظ سلامت استخوان نقش دارد. علاوه بر این، مشخص شده که کمبود ویتامین D با بیماری پارکینسون، بیماری قلبی – عروقی (CVD) و چاقی مرتبط است. در برخی مطالعات نیز ارتباط آن با بروز و پیشرفت سرطان بررسی شده است.
اخیراً محققان ارتباط بین ویتامین D را با سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) بررسی کردند. نتایج برخی مطالعات گذشته نشان دهنده ارتباط بین کمبود این ویتامین و خطر ابتلا به سرطان کولورکتال بوده‌ است. اما در برخی دیگر این ارتباط مشاهده نشده است.
در مطالعه حاضر در افرادی که میزان ویتامین D خون کمتر از محدوده طبیعی بود (کمتر از ۳۰ نانومول در لیتر) خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ۳۱ درصد بالاتر بود. در افرادی که میزان این ویتامین بالاتر از مقادیر توصیه شده بود (۷۵ تا ۱۰۰ نانومول در لیتر) خطر ابتلا به این سرطان ۲۲ درصد کمتر بود. این ارتباط در زنان نسبت به مردان قوی‌تر بود.
نکته عملی: کمبود ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و رکتوم را افزایش دهد. در نتیجه باید این میزان ویتامین در خون افراد اندازه‌گیری شده و در صورت لزوم مکمل دریافت شود.
منبع:

Marji L. McCullough et al. Journal of the National Cancer Institute 2018.

Loading