ویتامین A: مصرف بیش از حد آن سلامت استخوان را تهدید می‌کند

ویتامین A: مصرف بیش از حد آن سلامت استخوان را تهدید می‌کند

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است که در بسیاری از فرآیندهایی که در بدن انجام می‌شوند مانند رشد، بینایی و عملکرد ایمنی نقش دارد. بدن ما قادر به تولید این ویتامین نیست، اما رژیم غذایی سالم که حاوی گوشت، محصولات لبنی و سبزیجات است می‌تواند نیاز بدن را تامین نماید.
برخی شواهد نشان می‌دهد در افرادی که مکمل ویتامین A دریافت می‌کنند خطر آسیب استخوانی افزایش می‌یابد. مطالعاتی که بر روی موش انجام شده نشان می‌دهند که دریافت مقادیر بسیار زیاد و کوتاه مدت این ویتامین (۱۳ تا ۱۴۲ برابر بیشتر از مقادیر توصیه شده برای انسان‌ها) منجر به کاهش ضخامت استخوان و افزایش خطر شکستگی بعد از ۱ تا ۲ هفته می‌شود.
در مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده اثر دوزهای پایین‌تر ویتامین A که معمولاً توسط انسان‌ها به شکل مکمل دریافت می‌شود، در طولانی مدت بررسی شد. در این مطالعه دوزی از ویتامین A که ۴/۵ تا ۱۳ برابر مقادیر توصیه شده برای انسان بود، به موش‌های مورد آزمایش داده شد. نتایج این مطالعه نیز نشان داد دریافت زیاد این ویتامین می‌تواند سبب کاهش ضخامت استخوان و افزایش احتمال شکستگی شود.
نکته عملی: به منظور تامین ویتامین A مورد نیاز بدن پیروی از رژیم غذایی متعادل ارجحیت دارد. زیرا دریافت مقادیر زیاد ویتامین A به شکل مکمل می‌تواند سبب تضعیف استخوان‌ها شود. توصیه می‌شود قبل از مصرف مکمل این ویتامین با متخصص تغذیه مشورت شود.
منبع:

Vikte Lionikaite et al. Journal of Endocrinology 2018.

Loading